לתרומות לחץ כאן

ביזוי תלמידי חכמים / גדולי ישראל מבינים בקורונה?

שאלה:

שלום
חברי בן תורה שמכיר בגדלותו של אחד מגדולי הדור ממש, ויחד עם זאת סבור שאינו פועל מתוך שיקול הדעת בעניין הקורונה ומתבטא עליו במשפטים בסגנון רוצח וחייב גלות.
ואין זה מקרה חד פעמי על ת"ח ספציפי אלא על כל ת"ח שלדעתו אינו פועל מתוך שיקול הדעת והכרת העובדות, כגון ת"ח פלוני שכתב נגד פגעי הטכנולוגיה הוא מתבטא עליו כך שיסתום את הפה שלו, הוא יודע מה זה אינטרנט בכלל?
יצויין שאינו אברך קל דעת אלא הוא באמת חושב שרבים מגדולי ישראל שמכיר הוא בעצמו בגדלותם וצידקותם "מבלבלים את המוח ומדברים מתוך ניתוק מהמציאות" והוא סובר שמותר לו לומר את מה שהוא חושב כדי להרחיק מהשפעתם (אין לו שום השפעה ציבורית, מקסימום על איש תמים כמוני)
שאלתי האם יש לדונו כאפיקורס כדין המבזה ת"ח על המשתמע מכך?
תודה.

תשובה:

אני לא אוהב לתת הגדרות וכינויים לאנשים, זה מיותר ולא מתפקידנו… אבל ודאי האיש הזה טועה מאוד ומשחק באש ממש! הרי כשהמשנה באבות מדברת על המבזה תלמידי חכמים שמאכילים אותו גחלי רתמים ר"ל, היא לא מדברת על אדם שונה, לא מדובר על אדם שסתם מדבר… מדובר באדם שמאמין במה שהוא אומר… אבל מי אתה שתפצה פה כנגד גדולי ישראל תלמידי חכמים מובהקים בסגנון מבזה?! אדם יכול לבחור לו רב כרצונו, ומותר שתהיה לו בזה גם השקפה מסוג זה, שאותו רב שהוא בחר לו, נראה מחובר יותר להוויה ולנעשה בעולם, זה בסדר גמור, אבל לא לדבר!! זאת, מעבר לשקר שבענין זה, שכן מדוע הוא חושב שהוא יותר חכם ומכיר מאותם חכמי ישראל? וכי הם לא שמעו על הקורונה? הגמרא מספרת כידוע על אותו שרץ אחר חברו על הכבש ודקר אותו, ובא אביו של ההרוג וצעק על כלי המקדש שנטמאו, ואומרת הגמרא שאין אנו יודעים האם כבוד המקדש כאב לו, או ששפיכות דמיו קלה בעיניו… באותה מידה ניתן לומר גם כאן, אדם שצועק שמחמת הקורונה צריך לסגור את הישיבות, אינני יודע אם פיקוח נפש חמור בעיניו, או שערך לימוד התורה לא מספיק חשוב בעיניו… אינני מביע דעה בנושא זה, פשוט וברור, אני רק מסביר שכאשר נראה לנו שחכמי ישראל מקבלים החלטה תמוהה באופן מובהק, מוטל עלינו לחשוב, שאולי המבט שלהם והיחס והרגש שלהם ללימוד תורה המוני לתפילה במנין וכו', הוא יותר עמוק משלנו, ואם היינו מרגישים בזה כמוהם, אולי גם המסקנות שלנו היו שונות… כאשר החלטות גדולי ישראל לא תמיד מובנות לנו, זה לא בא מהניתוק שלהם אלא מהניתוק שלנו… לכן, אמנם אין לו לאדם אלא את רגשי ליבו ומראה עיניו, ומותר לו לבחור דרך, ככל שיש גדולי ישראל אמיתיים שהוא מתחבר לדרכם ולהשקפתם, אבל חלילה לזלזל באחרים, כי אנחנו בכל מקרה לא מספיק יראי שמים ואוהבי תורה כדי לתת לדברים משקל נכון וצודק…

ואגב, בקורונה רואים את זה בצורה הכי בולטת, משרד הבריאות מקבל החלטות שונות שכולם על פי השקפת עולמם של הגורמים המחליטים, כך בתי עסק יכולים להיות פתוחים ובתי כנסת סגורים, מדברים על סגר בימי ראש השנה ויום הכיפורים, כיון שאז אין מסחר… כלומר, כולם מבינים שההתנהלות צריכה להיות מותאמת לצורך, השאלה מה חשוב יותר ומה פחות… חלילה לזלזל בהוראות, אני רק מחדד את הנקודה הזו, שהיחס לקורונה הוא תמיד בהתאם לאיזון והמשקל הנכון של רווח מול הפסד, ובזה הכל תלוי בחשיבות הדברים בעיני הגורם המכריע.

בזמן המחלוקת הידועה בין רבי יונתן אייבשיץ ורבי יעקב עמדין, אמר אחד מגדולי הדור: שני צדיקים אלו ודאי ישבו שניהם בגן עדן, אבל אלו שלחמו בשבילם, משני הצדדים… הם כבר…

לכן, נשמור על פה נקי וטהור, ומחשבות קדושות, ויחד עם זה כל אחד יברור לו את דרכו ואת רבו, ובלבד שנכוון ליראת שמים ועבודת ה'.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל