לתרומות לחץ כאן

ביזוי תלמיד חכם

שאלה:

שלום,
רציתי לשאול: כתוב שת"ח צריך לנטור ולנקום כנחש אם פגעו בו בפרסיה. חובה?
מישהו זרק משפט שהוא לא כבודו של הרב בשיעור, שהוא לא יודע ושהוא לא רב.
חייב להגיב? לא עדיף לפעמים להעלים עין והציבור בכל מקרה ימשיך להעריך, וה' ינקום את כבוד התורה כבר

תשובה:

הנושא הזה שת"ח נוטר ונוקם כנחש אינו משום כבוד עצמו חלילה, שהרי פשוט שאדרבה, תלמיד חכם הוא יותר ענוותן ושפל ברך ובעל מידת ויתור וארך אפיים, התורה הרי מעדנת את האדם, אלא שככל שמדובר בכבוד התורה אין למחול, כדי שלא לבזות את התורה הקדושה. במה דברים אמורים, כאשר מדובר באדם שדבריו יש להם ערך וממש, אבל אדם מסכן קצת שאינו שולט בדיבורו, וגנאי בכלל לתלמיד חכם להתעסק עמו ולהקפיד עליו, אין צורך להקפיד. אמנם שאר שומעי השיעור אסור להם לשתוק, אדם כזה יש להוציא החוצה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. זה לא אדם מסכן מצד שהוא מסכן, אלא הוא מסכן שהוא במדריגה כזאת שמקנאה מבזה את הרב, הוא לא אדם בלי ערך אלא אדרבה יש לו גם תפקיד. העניין שהוא לא כ"כ מכבד בדיבורו גם אנשים אחרים, אומנם לא סתם פתאום, אבל יש לו פעם פעמיים בשבוע מחלוקת עם אנשים, הוא פשוט רגיל לצעוק ולהרים את הקל בויכוחים. אז אומנם הוא לא מסכן, אבל מצד שני ניכר שהציבור לא יוריד מערך השיעור או יתרחק מהשיעורים מהרב בעקבות זה, כי כולם יודעים שיש לאדם הזה בעיה. ועוד שהציבור בעצמו רצה מאוד להגיב רק ידע שזה ידרדר למריבות וצעקות מצידו ושתקו, אז ניכר שהציבור עדיין דבק ברב ובשיעור.

  2. קשה לייעץ כשלא מכירים, אבל לפי דעתי חובה להעמיד לאדם הזה גבולות, באופן אסרטיבי, עדין אבל תקיף! יש גבול, לריב עם אנשים זה דבר אחד, ולומר כך לרב זה דבר אחר, אני הייתי מודיע לנו שלא יתכן שישאר לו תפקיד בקהילה, עד שהוא לא יבקש את סליחת הרב בצורה מאוד משמעותית.

  3. עדיין מצד המגיד שיעור, בזמן המעשה שתק, יש ליעץ שהרב ימשיך כרגיל או לעשות מצידו משהו בשיעור הבא?
    אולי להרתיע בנושא ביזוי ת"ח, בכל זאת אם מדברים על נושא ביזיון ת"ח באופן תקיף, ומשכנע, ובפרט לפני יום הדין יש סיכוי שיבין את הרמז ולא יעז.
    וגם להבא, אם חלילה קורה מצב כזה בשיעור, איך הרב יגיב? הרי זה יהפוך את הכל למרקחה, ואז יווצר מצב שיש חזית בין הרב לבין אותו האיש, ולפעמים חלילה זה יכול להגיע למצבים מרחיקי לכת שהשיעורים יתבטלו.

  4. הדגשתי שהוא רב עם אנשים, כי זה גורם לאנשים להבין שהאיש הזה תמיד יהיה איפכא מסתברא, תמיד יגיד הפוך, כל דבר שיאמרו יחשוב הפוך, גם בפוליטיקה, ולהבדיל בהלכה ובכל עניין, לכן הציבור מעצמו לא מעריך את דבריו כנראה.

  5. עקיצה זו לא הדרך, זה לשחק במגרש שלו, יש לקום ולהביע מחאה ולדרוש בתקיפות התנצלות. בלי להגרר לשום ויכוח ולשום מריבה, לא לענות לשום צעקה רק לחזור ולומר לו, אתה יכול לומר לנו מה שתרצה, אבל בכל הנוגע לכבוד הרב תתנצל כאן ועכשיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל