שאלה:
שלום
אני קם להורי שחרית וערבית(ביקשתי מהם מחילה)
ולגבי זקן מעל 70 הבנתי שקמים רק שחרית וערבית (או ששמעתי לא נכון תקנו אותי)
האם זה אומר שאני קם מהשקיעה או מצאת כוכבים
(פשוט יש שיעור בין מנחה לערבית והייתה שקיעה אבל לא צאת כוכבים ומבוגרים עוברים ב4 אמות שלי)
תודה רבה!
תשובה:
כיון שהנושא הוא דרך כבוד, נראה שהקובע אינו הזמנים ההלכתיים של יום ולילה, אלא מהבוקר כשבאים לבית הכנסת נניח בהנץ החמה, ועד שהולכים לישון בלילה…
ולעצם הענין, נחלקו הפוסקים בשאלה זו לענין קימה בפני אביו ואמו ורבו, אם צריך לקום בכל פעם ופעם או רק ב’ פעמים ביום שחרית וערבית, ובאדם זקן נראה שלכולי עלמא אינו צריך לקום אלא ב’ פעמים ביום [ואגב החיוב הוא רק בזקן בן שבעים ומעלה].
מקורות:
בגמרא קידושין לג,ב נפסק דין זה לענין תלמיד חכם, ונחלקו הראשונים שם אם לפסוק דין זה הלכה למעשה, וברמ”א סי’ רמ”ב סט”ז הביא דין זה בשם יש אומרים, ופסק שאינו חייב לקום בכל פעם (ע”ש בש”ך שכתב ששינה מלשון הרמב”ם), ובחיי אדם כלל ס”ז ס”ז כתב שהוא הדין לענין אביו ואמו, ועי’ בערוך השולחן שם סכ”ד שהסתפק בזה, ובשבט הלוי חלק ה’ סימן ק”ל כתב שבאדם זקן אינו חייב לקום בכל פעם לכולי עלמא, אמנם בספר חסידים סי’ כ”ג כתב שגם הרואה אדם זקן חייב לקום אפילו מאה פעמים ביום, אך נראה שכוונתו לתלמיד חכם.
כדאי מאוד לחשוש לקום בפני מבוגר בן 60 ומעלה (דעת הארי ז"ל) וזהו ספק דהורייתא (ולכאורה איני מבין מדוע לא חוששים לספק דהורייתא לחומרא), ולענ"ד כדאי מאוד לחשוש בזה לדעת הארי ז"ל
אינני זוכר כרגע דעה כזו ומכל מקום השו"ע ונושאי כליו בסי' רמד לא הביאו חולק בדבר.
אין דום מקום להקל לא לקום להורים כיום..?
חייבים לבקש רשות? אין אומדן דעת
אפשר לסמוך על אומדן דעת.
למה זה קשה לשאול פעם אחת ולתמיד?
זו מצווה חשובה מהתורה ולענ"ד שואלים פעם אחת ויוצאים מהספקות האלה.
ובכלל, למה לא לקום? זה הפסד מצווה בידיים.
איני חושב שכדאי להתעצל בדבר פשוט וקל שכזה.
אפשר לבקש את מחילת ההורים לקום רק מדי פעם ולא בכל פעם ופעם אבל לא לקום בכלל? למה?
השאר תגובה