לתרומות לחץ כאן

מה המשמעות של גט לחומרה / מה קורה שאחד הצדדים אינו רוצה להתגרש שוב

שאלה:

ברצוני לדעת מה המשמעות של גט לחומרה? מה השלכותיו על בני הזוג? והאם ניתן לכפות מי מהצדדים ליתן גט לחומרה. והאם נקראים בני הזוג עדיין נשואים

תשובה:

שלום רב,

גט לחומרה משמעותו שיש איזה ספק קל בתוקפם של הנישואין. כלומר, מעיקר הדין אינם נשואים אבל מאחר שבנידון של אשת איש עסקינן מחמירים בסיטואציות מסוימות שהבעל יתן עוד גט כדי שתצא מכלל ספק אשת איש. ויש פעמים שהסיטואציה מצריכה גט מספק. כלומר, זה רק רק לחומרה אלא מספק – האישה נחשבת לספק אשת איש, ומעיקר הדין מחמת הספק אינה יכולה להנשא כלל עד שלא תקבל גט נוסף.

לגבי השאלה האם ניתן לכפות מי המצדדים לתת גט לחומרה. נראה שאם בית הדין קובע שיש לתת גט מספק ניתן להטיל סנקציות על הצד שמונע גט כזה, מאחר שממילא אינם נישואים באופן ודאי ואינם חיים ביחד וכד'. ראה בבית שמואל סי' קנד ס"ק ב שעולה מדבריו שבמקום שהאישה זקוקה לגט מספק ניתן לכפות על הבעל לתת גט. וההגדרה "לכפות" בהלכה היא בכפיה ממש (ולא רק סנקציות). אמנם בחזו"א תמה על דבריו, שהרי הגט ניתן על הצד שהיא נשואה, וא"כ כיצד ניתן לכפות אותו לתת גט אם אינו רוצה.

אולם הלכה למעשה, ודאי במקרה זה ניתן לכפות את המסרב לתת או לקבל גט. ומקור הסוגיה היא בשו"ת מהר"ח אור זרוע סי' ק"ע שם דן אודות אחד שקידש אישה, ומחמת מום שנתגלה בה אח"כ אינו רוצה בה. ולאחר דין ודברים מסיק שבלי גט אין להתירה " דספק קדושין הם, מיהו נראה דכייפינן לה לקבל גט". וכך הוכיח שם גם מדברי הרב ר' מאיר מספרד. וכך כתב גם בשו"ת אור גדול סי' ה' לאחר שהביא גם את דברי המהר"ל אור זרוע שבכל מקרה ניתן לכפות את המסרב האיש או האישה שאינם רוצים לקבל או לתת גט נוסף.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ולגבי לכפות על האשה לקבל גט באופן כזה
    עיין בסימן קיט' סעיף ו' ברמ"א שהביא להלכה את שיטת מהר"ם מינץ "גירשה מדעתה ונמצא פסול בגט, יכול אח"כ לגרש בע"כ. ובזה לא תיקן רבינו גרשון.

    בברכה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל