לתרומות לחץ כאן

קידושין פרטיים עם עדים שלא ברור כשרותם

שאלה:

היי הרב אני והבת זוג שלי עברנו לגור ביחד אבל המשפחה שלה לא הסכימה שלי שזה יהיה בלי נישואים, המשפחה לא דתיה ולא יודעת הלכות והם לקחו אותנו והבאתי לה טבעת ואמרתי לה הרי את מקודשת ובנוסף היו שם עוד אנשים שלא קשורים אלינו שהיו במקום כעדים ואין לי מושג האם הם שומרי תורה או לא, למרות שכמה שאני זוכר הם לא, עכשיו אני והיא רוצים להיפרד ומה עושים האם הקידושים האלו כשרים או שלא?

תשובה:

שלום רב,

חייבים גט!

ראשית צריכים לדעת שהקידושין שערכתם בהחלט עלולים להביא לידי מכשול כפי שעכשיו אתם עומדים להיפרד ומתלבטים מה לעשות עם הקידושין הללו. בדיוק לשם כך יש מערכת של רבנות ובתי הדין הרבניים כדי שיהיה פיקוח על הקידושין והגירושין. צריכים להבין, הסבה שיש פיקוח על כך אינו רק לשם מענה ושירות עבור מי שרוצים בכך, אלא הרבה מעבר לזה. על השבת אם אתם שומרים או לא, או כל שאר המצוות אין ולא יהיה כל פיקוח של בתי הדין כי זה לא עניינם, אלא עניינכם הפרטי בלבד. כלומר, ודאי שכל אדם ירא שמים יעשה מאמץ לשכנע את המחללים שבת וכד' לשמור שבת, אבל רק בדרכי נועם וכד'. נושא קידושין וגירושין יש לזה השלכה לכלל הציבור וכן לדורות הבאים. לדוגמא, נניח שאתם כעת נפרדים ללא גט. האישה היא אשת איש לכל דבר שזה חמור ביותר, מתחתנת עם אדם אחר שיודע או שלא יודע שהיא אשת איש, גם מכשילה אותו. הילדים ממזרים, והדורות הבאים גם הן נפגעים. לכן, חייבים מערכת מסודרת שתפקח על זה וכך מי שרוצה להתחתן ולדעת שהנישואין כשרים והילדים והדורות הבאים כשרים, הולך לרבנות ומתחתן דרכם וכך הוא יכול להיות רגוע שהכל כשר וישר.

לעצם העניין, העובדה שאתה לא בטוח אם העדים היו שומרי מצוות או לא, ודאי אינה פוטרת מגט. הייתי אומר יתרה מזו, אפילו אם אתה היית בטוח שהם אינם שומרי מצוות קרוב לוודאי שגט בכל מקרה חייבים, ואין כאן המקום להבחיב. המסקנה הברורה היא שברגע שהחלטתם להיפרד אתם יכולים לגשת לבית הדין הרבני ולבקש גט הם יסדרו לכם למרות שרשמית אתם לא רשומים כנשואים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל