שאלה:
לשיטת הספרדים
האם יש בישולי גויים בחביתה או ביצה?
האם זה עולה על שולחן מלכים?
2. מה יעשה אדם סיעודי שיש לו עובד זר? אין ביכולתו לזוז. האם מותר לו לאכול בישולי גויים?
תשובה:
שלום רב
- לגבי ביצה יש שו"ע מפורש שאוסר, ראה סי' קיג סעי' יד.
2. חובה להתארגן לענין הזה בצורה טובה ומסודרת. אמת הדבר שהואיל ובישולי עכו”ם זהו איסור דרבנן, יש מקום בשעת הדחק להתיר לצורך חולה, כך כתבו הפוסקים, אבל זו הלכה בדיעבד כשיש איזו תקלה ואין אוכל וכו’. לפיכך יש לדעת כמה כללים:
חימום אוכל במיקרוגל וכדומה, מותר על ידי גוי, לכן, אם תתארגנו עם אוכל מבושל שהגויה רק צריכה לחמם, אין בעיה. כמו כן, למנהג האשכנזים אם יהודי הדליק את האש, והגויה הניחה את הקדרה על האש, מותר לאכול מהמאכל, (מותר לכולם, לא רק לקשישה). ולכן אם הקשישה תדליק את האש והעוזרת תבשל על האש הזו, מותר לאכול מהמאכל שהתבשל, אמנם למנהג הספרדים גם אם יהודי הדליק את האש, אסור לאכול מהמאכל שהתבשל על ידי העוזרת הגויה, ולמנהג הספרדים כדי שהמאכל יהיה מותר, צריך שיהודי יניח את הסיר על האש, ולכן יש אפשרות שהעוזרת תכין את כל האוכל בתוך הסיר, והקשישה תניח את הסיר על האש.
אפיית לחם אסורה אף היא, וזאת ניתן לפתור בקלות על ידי שקונים לחם, יש היום לחמים מצויינים מכל הסוגים, אין סיבה לאפות בבית דוקא.
חשוב לדעת, שמעבר לעצם הבישול יש גם בעיה של בשר שנתעלם מן העין, ולכן, גם אם מביאים אוכל קפוא, יש להקפיד שיהיה עטוף בשתי אריזות באופן מסומן, כך שניתן לעקוב אם החליף את המאכל. כמו כן, לבוא לבקר לפעמים ללא הודעה מוקדמת.
הכנת מאכלים שאינם עולים על שולחן מלכים ואין בהם חשיבות מותרת על ידי גוי, למשל הכנת כוס קפה וכדומה.
בישול של גוי אוסר את הכלי! והוא טעון הכשרה.
שלום וברכה,
בשאלה נכתב במפורש שהקשיש לא מסוגל לזוז הוא סיעודי, אזי לא ניתן שהוא ידליק את האש וכו.
מה ניתן לעשות?
האם אין דרך שהקשיש יאכל חביתה שהעוזרת הגויה מכינה לו? הוא לא מסוגל להזיז את ידיו
עדיף לדאוג שמישהו מבני המשפחה ידאג לארוחותיו.
כאמור, חולה כזה מותר לו בדיעבד בישולי גוי, אבל זו לא צורה לנהל את החיים באופן של דיעבד, יש לדאוג לו למזון כשר לכתחילה.
לגבי מיקרוגל,
נראה להדגיש שדווקא חימום אוכל מבושל מותר, אבל שגוי יבשל במיקרוגל, אסור.
ברור, לזו כוונתי.
השאר תגובה