לתרומות לחץ כאן

טיגון כדורי פלאפל על ידי גוי

שאלה:

שלום,
אני עובד במקום בו מכינים פלאפל, בעל תעודת כשרות 'למהדרין', ומדי פעם העובד האריתראי זורק את כדורי הפלאפל לשמן (באמצעות מכונה חשמלית), את הציפס ואף מחמם את הפיתות במיקרוגל בעת הצורך.

האם יש כאן בעיה של בישולי עכו"ם? או שהיות וטעם האיסור של בישולי עכו"ם הוא משום חתנות והחשש שיכניסו דברים אסורים לאוכל, וכאן מדובר בעובד זר שאין לו שום מעמד בארץ (ולכן לדעתי אין עניין של חתנות) וכמו כן אימת בעל הבית עליו ולכן גם אין חשש שיכניס דברים לא כשרים לאוכל, ולכן אין בעיה שיכניס את הכדורין והציפס לשמן ויחמם את הפיתות במיקרוגל?

כמו כן, האם יש חילוק בין מקרה בו היהודי מפעיל את המכונה שזורקת כדורים לציפסר והגוי רק ממשיך את הפעולה (מכוון את המכונה וומכבה אותה בסיום) לבין מקרה בו הגוי מתפעל אותה מתחילה ועד סוף?

אודה להתייחסותכם לגבי 2 המקרים שציינתי (זריקת הכדורים/ציפס לשמן וחימום הפיתות במיקרוגל).

רוב תודות!

תשובה:

שלום רב

נראה שהדבר תלוי במחלוקתם של השו”ע והרמ”א בתחילת סי’ קיד אם מספיקה הדלקת האש לבד או שצריך גם הנחת הסיר על ידי היהודי, שכן כאן גם אם הסיר יונח על האש על ידי הישראל, מכל מקום האוכל הוכנס לתוכו על ידי הגוי, ולכן נראה שזה נחשב כהדלקת האש לבד, שלפי הרמ”א מותרת וכן מנהג בני אשכנז, ולמנהג בני ספרד יש להחמיר.

מטעם אחר יש להקל בענין, ראה ס’ הכשרות להרב פוקס עמ’ תמט, שנקט שפלאפל נחשב כמאכל שאינו עולה על שולחן מלכים ואין בו איסור של בישולי עכו”ם. ואף שיש לפקפק בכך, ראה מעין האומר ח”ה עמ’ קצט שמביא שהגר”ע יוסף נטה להחמיר, נראה שבצירוף דברי הרמ”א יש להקל גם לספרדים.

ומכל מקום זה שהוא עובד זר לא משנה בנדון זה, וכן לספרדים כאמור אין הבדל מי הדליק את המכשיר, כיון שהכדורים נכנסים שם אחר כך, לדעת הרמ"א יש הבדל כאמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל