לתרומות לחץ כאן

בישול נכרים בקיטור / חשש בישול גוי בערמונים

שאלה:

שלום הרב.

למדתי ביביע אומר חלק ה' יו"ד סי' ט' שמו"ר הרב עובדיה מתיר לאכול דבר שהתבשל ע"י גוי באמצעות קיטור / אידוי. וע"פ זה התיר למעשה לאכול סרדינים הנמצאים בקופסאות שימורים, מבלי לחשוש לבישולי גויים.

שאלתי היא: קיבלנו ערמונים (אורגניים) תוצרת סין כשרות חת"ס בני ברק. היבואן הוא שופרסל. כתוב על האריזה "בישול ישראל" אך הבנתי שכשרות חת"ס בני ברק לא מקפידים על בישול ישראל לדעת השו"ע דווקא. האם בכל זאת יהיה מקום להקל לאכול את הערמונים ע"פ ההיתר של בישול באידוי/קיטור? האם אפשר לומר חזקה שהערמונים בושלו כך?

בתודה
וחג שמח

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לציין שרבים החמירו בבישול נכרי הקיטור ראה שו"ת שם אריה יו"ד סי' כב, ושו"ת שבט הלוי ח"ו סי' קח, וראה דרכי תשובה קיג טז שהביא השיטות בזה, גם הגר"מ אליהו החמיר בזה כמובא בספר הכשרות עמ' שע.

מעבר לכך, אין לי מושג כיצד מבשלים ערמונים, ואינני רואה סיבה לחשוב שזה נעשה דוקא בקיטור ולא בבישול ממש.

אמנם יש כאן נושא נוסף לדון בו והוא יכול להיות צירוף נוסף לגבי שאלתך:

בש"ך יו"ד סי' קיג ס"ק יז כתב שערמונים הוא דבר שאינו נאכל חי ויש בו משום בישולי עכו"ם, אמנם יש אחרונים שחולקים, ראה באר יעקב סי' רב ס"ק כה בשם שו"ת מים רבים שערמונים הוא דבר הנאכל גם חי ואין בו בישולי עכו"ם, וכן הובא בעמק ברכה כלל כ' בשם רבינו יונה שגם כשהוא נאכל חי ברכתו בורא פרי העץ, והוא משום שהוא נאכל גם כך. בהגה' חתם סופר סי' קיג אכן חילק בזה בין קלוי שמותר למבושל שאסור, וממילא נראה שכדאי להחמיר בענין זה כדעת הש"ך, בפרט שכפי הנראה בזמנינו הם לא נאכלים חי, אבל כאשר ההכשר אומר שזה בישול ישראל ויש לך ספק רק אם זה לכל השיטות, אולי ניתן לצרף את החולקים לקולא.

חג שמח.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום וברכה לרב.
    ברצוני להעיר בבקשה תיקון חשוב על הנחת יסוד שכתבתי בשאלתי – שבד"צ חת"ס ב"ב מקפידים על בישול ישראל רק לדעת הרמ"א, וכנראה שהאמת אינה כך. כמבואר בקישור הסמוך:
    https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=433847&lang=HEB&code=HEDTV1E5TNRC95930664
    (הואיל ולא קיבלתי תשובה לגבי שאלתי האם אפשר לומר חזקה שהערמונים בושלו בקיטור, לכן שלחתי את השאלה לאתר כושרות, ואף הם לא ענו על עיקר שאלתי אך מובן להדיא מדבריהם שבד"צ חת"ס ב"ב מקפידים בסתם על בישול ישראל אף לדעת השו"ע, אא"כ כתוב מפורש "בישול ישראל לדעת הרמ"א" שאז זה אכן לדעת הרמ"א בלבד.)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל