לתרומות לחץ כאן

מי מזגן הנכנסים בשבת לניאגרה בשירותים

צינור היוצא מהמזגן האם ? מותר להתקין אותה שיהיה המים נשפך לתוך אינג'רה בשירותים ולא יהיה בזבוז המים . השאלה לגבי שבת אם מותר להשתמש עם המים משום נולד .

תשובה:

שלום רב

יש להתיר מכמה טעמים: ראשית, כיון שיש מים שאינם מוקצה, כל טיפה שנכנסת בטלה בהם, ואומרים "קמא קמא בטיל". שנית אין כאן טילטול מוקצה אלא רק הסרת מונע, וגם אם יחשב כטלטול כיון שהפעמון מזיז קצת מים בתוך הניאגרה זה טילטול מן הצד לצורך הסרת גרף של רעי, וראה שמירת שבת כהלכתה פרק כב הערה קכד בשם הגרש"ז אויערבך שיש ראשונים שהתירו לקחת חפץ של מוקצה בידים ממש כדי להוציא על ידו גרף של רעי, ואף שיש חולקים בטלטול מן הצד ודאי הדין קל יותר. וראה שו"ת מגדנות אליהו ח"ב סי' לח מש"כ זבה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום וברכה
    לגבי דין קמא קמא בטיל, הרי שמבואר במ"ב סימן שכ' ס"ק יד', שדין זה נאמר רק שהמים לא היו ניכרים בעין, וכאן המים היו בפני עצמן משעת יציאתם מהמזגן עד כניסתם לניאגרה, וכן מבואר במ"ב שם ס"ק טז' בדין נתן צימוקים ויין לתוך המשמרת, שאין על היין היוצא דין נולד דוקא באופן שהסודר מגיע "עד היין שבכלי"
    תודה רבה ויישר כח

  2. מה התשובה לגבי הטענה שאין בזה קמא קמא בטיל, כמבואר להדיא סימן שי ס"ק לב לגבי מים שבאילן שמטפטפים לתוך כלי עם מים שאין בזה קמא קמא בטיל כי הם נכירים קודם ודבר שיש לו מתירין לא בטיל וכו' ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל