לתרומות לחץ כאן

הבעל עובר עברות – האם זו עילה לגירושין?

האם חסר הנחת תפילין או שאר איסורי דאורייתא הקשורים אך ורק לבין הבעל למקום.הם עילה לאשה לקום ולבקש להתגרש?

תשובה:

שלום רב,

אם זו כל טענתה, לכאורה לא ניתן לכפות גט על טענה זו.

באבה"ע סי' קטו מבואר לגבי אישה שעוברת עת דת שבעלה יכול להוציאה ללא כתובה רק אם היא מכשילה אותו באיסורים כמו מאכילתו שאינו מעושר, נדה וכן הלאה. או שהיא נדרנית שאז הוא חושש לשלום בניו. או אם היא חשודה בזנות. אולם בשאר העבירות אם היא עוברת על עבירות שבין אדם למקום ואינם נוגעים לבעל אינו יכול שלא להוציאה ללא כתובה.

דין דומה לזה מוזכר ברמ"א בסי' קנד במקרה ההפוך הדומה למקרה דנן. מה קורה בבעל שעובר על דת האם זו סיבה לכוף אותו לגירושין או לא. והרמ"א הביא מחלוקת בנושא, ובמבואר שם שזה רק באופן שהוא מכשיל אותה, אבל אם אינו מכשיל אותו כמו אינו מניח תפילין וכד', לכאורה לדעת כולם לא ניתן לכפות אותו לגירושין. ורבים דנו במחלוקת הזו. וראה עוד בפסקי דין רבניים (ח"ח עמוד 223-224) שכתבו שאין כל חילוק בין איש לאיש כנזכר כאן. ואם הוא אינו מכשילה לא ניתן לכפות אותו לגירושין.

אולם רציתי להעיר הערה נוספת. אישה שהיא מחללת שבת שעפ"י הדין היא נחשבת לממומרת לכל התורה כולה וחשודה כבר בהכל. כיצד הוא יכול לסמוך על מאכלים שהיא מביאה או מגישה לו? ומדוע שזה לא ייחשב למאכילתו מאכלים אסורים. ראה בשו"ת הרא"ש (כלל לב סי' ח') שכתב: על אישה שעוברת על דת בינה לבין קונה: "דוקא דת משה ויהודית דקתני במתני', אבל אכלה חלב נבלה (וחלב) דם, אפי' למ"ד: מומר לדבר אחד הוי מומר לכל התורה כולה, אינה חשודה על אלו, שאימת בעלה עליה, כדאמרינן גבי עבד: אימת רבו עליו, ולא מגרש לה אלא בכתובתה". כלומר, הסיבה שאנו לא אומרים על מעשים אלו שתחשב למכשילה את בעלה למד"א מומר לדבר אחד מומר לכל התורה כולה, הוא משום שהיא אכן מומרת לעבור על הכל, אבל היא לא תכשיל את בעלה מפני שאימת בעלה עליה. ואם כך יש לעיין במקרה ההפוך, מחלל שבת שאנו פוסקים שהוא נחשב למומר לכל התורה כולה, האם שייך לומר שלא יכשיל את אשתו מפני שאיימתה עליה? הרי מסתבר שסברא זו נאמרה רק אישה כלפי בעלה ולא להיפך. ולפי זה עולה לכאורה שכל מחלל שבת אפילו בינו לבין קונו, תוכל האישה לכופו לגרשה אם תחפוץ בכך. אולם ברור שאין זו טענה, משום שברמ"א בסי' קנד שהביא את המחלוקת הנ"ל מפורש מדובר גם על מומר, כלומר, כנראה שגם מומר אינו חשוד להכשיל את אשתו, אלא אם כן הוא הכשיל אותה בפועל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל