לתרומות לחץ כאן

האם מותר לזוג גרושים לשוחח ביניהם בנוגע לילדים

שלום,
זוג שהתגרשו וכעת עסוקים בשידוכי הילדים. 1. איזה איסורים יש להם 2. האם זה נכון שאסור להם לדבר ולדון ואף להיפגש ע"מ לשוחח בלבד!!
ביניהם בעינייני הילדים??? אודה על קבלת מקורות

תשובה:

שלום רב,

ישנם כמה הלכות בין זוג גרושים. ויש הבדל בין אשכנזים לספרדים. לדעת הרמב"ם והשו"ע אסור להם לשוחח גם כשיש אנשים נוספים. המקור לכך הוא בגמרא בכתובות (כח,א), שם כתוב שאסור להם לדון ביחד בבית הדין כלומר, אסור להם לדון מפני ששם הם משוחחים בניהם, למרות שיש שם אנשים נוספים. ולדעת הרמב"ם והשו"ע הסוגיה עוסקת בכל זוג גרושים (ראה שו"ע סוף סי' קיט).

אמנם הר"ן והרא"ש חולקים על הרמב"ם ומסבירים את הסוגיה רק בזוג גרושים שהם אסורים לחזור זה לזה לדוגמא אם הבעל כהן, או שהאישה התחתנה עם מישהו אחר בנתיים. ולדבריהם, עולה שמותר לזוג גרושים לשוחח ביניהם. והבית משמואל שם הביא את שיטתם להלכה. לכן לדעת הספדים אסור, ולדעת האשכנזים ניתן להקל.

אולם בטלפון ודאי שגם לדעת הרמב"ם והשו"ע מותר להם לשוחח, שכם במקרה כזה אין כל חשש למכשול.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום וברכה

    רק לציין דגם לאשכנזים על אף שיכולים לסמוך על דעת הר״ן והרא״ש בסוגיא, הנ״מ כל דומיא דבי״ד שדיבורם אינו אלא באקראי שאין אדם רגיל ללכת בטענות לבי״ד, אולם דיבורים באופן יותר מצויים שאינם בגדר אקראי אף לאשכנזים יש לאסור (כך מבואר להדיא בס׳ אור זרוע ח״א סי׳ תרי״ח). במקרי בו שואלים היה נראה לאיסור גם לאשכנזים אפי׳ בפני אנשים אחרים וזאת אחרי דישנן בשידוכי בנים כמה וכמה דברים הצריכים להתארגן ופגישותם לא יהיו באופן עראי.

    אמנם לפי מה שכתב בשו״ת דברי חיים ח״ב סי׳ פ״ב, ה״ה אפשר להקל בנדו״ד.

    בברכת התורה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל