לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור והמותר

האם מותר לטלטל קערה שיש בה ממתקים וצעצועים?

תשובה:

שלום רב

אני מבין שהכוונה היא לצעצועים האסורים בטלטול בשבת, הדורשים הפעלה חשמלית או משמיעים קול וכו'. אכן גם במקרה כזה קיימים כל התנאים של הלכות בסיס, כלומר, אם ניתן לנער את המוקצה יש לנערו, וצריך שדבר המוקצה וההיתר יהיו בעלי ערך שווה, או לחילופין שיהיה צורך ממשי בדבר ההיתר הזה בשבת, דבר המאפילו על שוויו הכספי המועט, כפי שהקלו מחמת סברא זו להניח חלות ליד נרות השבת אף שהפמוטים שווין רב, ומשום שהחלות הן צורך הסעודה ובלעדיהן לא ניתן לקיים את מצוות השבת [ראה משנה ברורה רעז יח], ואף כאן אם מדובר שאלו ממתקי השבת של הילדים שבלעדיהם אין לילדים עונג שבת כלל… אפשר שיש להקל גם אם הצעצועים שווים יותר.

עוד יש לצדד להקל, במקרה שהמשחקים אינם מוקצה מחמת איסור אלא כלי שמלאכתו לאיסור [בדרך כלל הוא כך], שכן באופן זה לדעת חלק מהראשונים אין כלל דין בסיס לדבר האסור, כיון שמותר להסיר את המוקצה לצורך השימוש בקערה כמו כל טלטול לצורך מקומו, כך כתבו הרז"ה והרשב"א בשבת קנד ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל