להתחתן עם מישהי בגלל אינטרס כגון כסף או מעמד וכו׳ גם אם זה ניצול גרידא?
תשובה:
שלום רב,
מבואר בגמרא בקידושין: "אמר רבה בר רב אדא אמר רב: כל הנושא אשה לשום ממון יהיו לו בנים שאינן הגונים, שנאמר בה' בגדו כי בנים זרים ילדו". והרמ"א באבה"ע סי' ב' פירש שהנושא אישה לשלם ממון הכוונה לאישה פסולה. אבל אישה כשרה מותר להתחתן גם לשם ממון. אולם בביאור הגר"א שם (סק"י) נראה שהכוונה היא האם הוא היה מתחתן עם אישה כזו על מעלותיה וחסרונותיה גם ללא הממון שיש לה או לא. כי אם היה מתחתן איתה גם ללא הממון, אין זה נחשב לנושא אישה לשלם ממון. וראה בתשובות והנהגות (ח"ג סי' שצ) מה שכתב על מחלוקת זו, ומה יעשה הלכה למעשה בנידון זה.
עוד כתב שם הרמ"א: "מי שפסקו לו ממון הרבה לשדוכין וחזרו בהם, לא יעגן כלתו משום זה ולא יתקוטט בעבור נכסי אשתו, ומי שעושה כן אינו מצליח ואין זיווגו עולה יפה, כי הממון שאדם לוקח עם אשתו אינו ממון של יושר, וכל העושה כן מקרי נושא אשה לשם ממון, אלא כל מה שיתן לו חמיו וחמותו יקח בעין טוב ואז יצליחו". ועל ברכה זו שכתב הרמ"א ואז ילצליחו כתב החזון איש באגרותיו (ח"א אות קס"ז): "אינו מובן לי היטב הדייקנות יתירה בדברים שהרחיקום רבותינו ז"ל כמבואר ברמ"א אהע"ז סי' ב' וסיים הרמ"א שכל מה שיתנו יקח בעין יפה ר"ל בין רב למעט ואז יצליח והצלחה שמבטיח הרמ"א ודאי עדיף מהשתדלות ובהיותי מורגל תחת השפעת דברי הרמ"א ז"ל לעצמי ולאחרים כבד עךי להבין דעת הדר"ג שליט"א בזה".
שמחתי מאד על התשובה אולם לא הבנתי פסקה משפט אחרון.
כלומר דורה תחתונה
הוא אומר שכיון שהוא מורגל ללכת לפי פסקי הרמ"א אינו מבין את דעת הדרת גאונו של השואל…
השאר תגובה