בס"ד כבוד הרבנים שליט"א,
האם כלים של פסח המוחבאים כל השנה ונזהרים לא להשתמש בהם כלל מחשש חמץ,
ואדם בדיל ממנה כל השנה ומחביאו לכאורה כעין דחייה בידים,או כמו כלים לסחורה,
אם אפשר לקחת כלי הנ"ל המיועד לפסח בשבת של כל השנה ולהשתמש בה,
בכבוד רב נתי,
תשובה:
שלום רב.
כלי פסח שאדם מקפיד שלא להשתמש בהם לאכילה בשאר ימות השנה נחשבים מוקצה מחמת חסרון כיס. ויש צידדו להקל בזה לענין שימוש שלא יפסול אותם מאכילה בימי הפסח כגון להגיש בהם פירות ללא מגע עם חמץ.
מקורות:
בס' שבות יצחק מוקצה פרק א כתב בשם הגרי"ש אלישיב שיש לאסור זאת מכל וכל, וכ"כ בשמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי' כב, אלא שבהערה שם הסתפק בזה בשם הגרש"ז אויערבך, וראה ס' ארחות שבת ח"ב עמ' מט בשם הגר"ש אויערבך שספק זה אמור באופן שלא יפסול את הכלים משימוש בימי הפסח.
בס"ד כבוד הרבנים הגאונים שיחי'
רב תודות על התשובה הנפלאה והמהירה,
אבל בכל זאת לענ"ד לענ"ד הרי רוב אנשים מקפידים מאד "מחשש" שמה
יידבק בו משהו חמץ אפי' שהוא ישתמש בו לדברים שאין בהם חמץ,
כמו סכין של מילה שיכולים לחתוך עם זה דבר רך כמו בננה וכו' שלא ייפגע בסכין , או סכין של סופרים, והם נחשבים כלי שמלאכתו לאיסור,
א"כ לכאורה אפי' שיכול להשתמש בכלי ללא חמץ הוא עדיין ממח"כ,
בכבוד רב נתי
ציינתי לדעות הפוסקים בענין זה, ואם המציאות כדבריך יתכן שהכל יודו שהוא מוקצה.
כבוד הרב, מה עם השיטות הסוברות שמוקצה מחמת חס"כ הוא רק כאשר מדובר בכלי שמלאכתו לאיסור?
תודה רבה ויישר כח לרבנים הגאונים שליט"א
למעשה החמיר בכך הרמ"א בסעיף א.
השאר תגובה