לתרומות לחץ כאן

כלי פסח האם נחשבים מוקצה בשאר שבתות השנה?

בס"ד כבוד הרבנים שליט"א,
האם כלים של פסח המוחבאים כל השנה ונזהרים לא להשתמש בהם כלל מחשש חמץ,
ואדם בדיל ממנה כל השנה ומחביאו לכאורה כעין דחייה בידים,או כמו כלים לסחורה,
אם אפשר לקחת כלי הנ"ל המיועד לפסח בשבת של כל השנה ולהשתמש בה,
בכבוד רב נתי,

תשובה:

שלום רב.

כלי פסח שאדם מקפיד שלא להשתמש בהם לאכילה בשאר ימות השנה נחשבים מוקצה מחמת חסרון כיס. ויש צידדו להקל בזה לענין שימוש שלא יפסול אותם מאכילה בימי הפסח כגון להגיש בהם פירות ללא מגע עם חמץ.

מקורות:

בס' שבות יצחק מוקצה פרק א כתב בשם הגרי"ש אלישיב שיש לאסור זאת מכל וכל, וכ"כ בשמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי' כב, אלא שבהערה שם הסתפק בזה בשם הגרש"ז אויערבך, וראה ס' ארחות שבת ח"ב עמ' מט בשם הגר"ש אויערבך שספק זה אמור באופן שלא יפסול את הכלים משימוש בימי הפסח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד כבוד הרבנים הגאונים שיחי'
    רב תודות על התשובה הנפלאה והמהירה,
    אבל בכל זאת לענ"ד לענ"ד הרי רוב אנשים מקפידים מאד "מחשש" שמה
    יידבק בו משהו חמץ אפי' שהוא ישתמש בו לדברים שאין בהם חמץ,
    כמו סכין של מילה שיכולים לחתוך עם זה דבר רך כמו בננה וכו' שלא ייפגע בסכין , או סכין של סופרים, והם נחשבים כלי שמלאכתו לאיסור,
    א"כ לכאורה אפי' שיכול להשתמש בכלי ללא חמץ הוא עדיין ממח"כ,
    בכבוד רב נתי

  2. כבוד הרב, מה עם השיטות הסוברות שמוקצה מחמת חס"כ הוא רק כאשר מדובר בכלי שמלאכתו לאיסור?
    תודה רבה ויישר כח לרבנים הגאונים שליט"א

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל