לתרומות לחץ כאן

מוקצה בתפילין / הרמת ילד שיש מוקצה בידו

ברצוני לשאול על שני שאלות בדיני מוקצה בשבת: א, הניחו את הטלית והתפילין שלי בארון חשמל הנמצא בחדר המדרגות. מעולם לא שמעתי על גניבות בבנין שלנו, אבל בכל זאת אני חושש להשאיר שם התפילין כל הלילה, האם זה נחשב שעת הדחק המתיר לטלטל את התפילין לתוך הבית?
ב, האם מוצר לטלטל בשבת ילד שאין לו געגועין ובידו כלי שמלאכתו לאיסור. והאם יש הבדל אם יש או אין ערך בחפץ המוקצה,

תודה רבה ושבוע טוב

תשובה:

שלום רב.

א. על דין מוקצה בתפילין נחלקו הדעות: יש סוברים שדינן ככלי שמלאכתו להיתר ומותר לטלטלן בשבת כדי שלא יגנבו, ויש שסוברים שדינן ככלי שמלאכתו לאיסור שאין לטלטלו אלא לצורך גופו ומקומו. להלכה, כתב המשנה ברורה שבשעת הדחק יש להקל.

ב. אם החפץ משמש כרגע את הילד לצורך משחק וכדומה והוא אינו בעל ערך רב הדבר מותר, אולם, אם הוא בעל ערך רב הדבר אסור, כיון שיש חשש שמא הילד ישליך את החפץ והאב יבוא להרימו. באופן זה אסור גם ללכת עם הילד יד ביד, ולא רק להרימו. אולם, אם החפץ אינו משמש כרגע את הילד או אביו, אסור להרים את הילד כשהחפץ בידו אף שערכו מועט.

מקורות:

א. ברמ"א סי' שח סעי' ד כתב שהתפילין הן כלי שמלאכתו להיתר, וראה ט"ז ומג"א שם שהקשו עליו, שכיון שאסור להניח תפילין בשבת וביום טוב מן הדין להחשיבן ככלי שמלאכתו לאיסור. ובישוב קושיתם, ראה ביאור הלכה סי' לא סעי' א, שכיון שמותר להניח תפילין בכוונה שלא לשם מצוה ממילא הם אינם נחשבים כלי שמלאכתו לאיסור.

ב. ראה שו"ע סי' שט סעי' ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל