לתרומות לחץ כאן

מה זה בסיס לדבר האסור?

בס״ד , שחום לרב , אני יודע את הדין של מגו לעניין בסיס לדבר האסור , אבל מה בדין של בסיס אסור לדבר המותר? לדוגמא : יש לי אש ועליה מונח טס (בלוך) והוא ודאי בדעת הבעלים להיות מונח על האש , האם מותר להוציא בשבת את הטס(בלוך) ? או יש לי מכונת כתיבה והנחתי עליה במתכוון בערב שבת מזלג שגם אני משתמש בו להיות עזר לתפירה , האם מותר לי להשתמש במזלג לצורך אכילה למרות שהוא מונח על בסיס אסור ( כלי מחמת חסרון כיס – מכונת התפירה) ?

תשובה:

שלום רב

הנושא של בסיס לדבר האסור הוא במקרה הפוך, כאשר דבר מוקצה מונח על כלי היתר, הכלי המותר נעשה בסיס ואסור לטלטלו. אולם, אם דבר היתר מונח על גבי מוקצה הוא לא נעשה בסיס ומותר לטלטל אותו. אף שיש ראשונים שסוברים שאם הדבר המותר משמש את הדבר האסור, כמו שמיכה שאתה שם על דבר מוקצה כדי לשמור עליו וכדומה, הוא נחשב לבסיס למרות שהוא מונח על גביו. אבל באופן כללי דין בסיס נאמר כאשר המוקצה מונח על גבי הדבר המותר.

הרעיון שמונח בזה, הוא שכאשר אתה מניח דבר מוקצה על דבר מותר, אתה מגלה דעתך שאינך מעוניין לטלטל את הדבר המותר בשבת, שאם לא כן היאך הנחת עליו דבר מוקצה שמונע מך טילטול זה, ולכן גם אם הדבר מוקצה יוסר באיזה שהוא אופן במהלך השבת לא תוכל לטלטל את הדבר המותר שהיה מונח תחתיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל