לתרומות לחץ כאן

טלטול כלי סעודה שלא לצורך כלל / תשלום על טבילה בשבת

שלום לכבוד הרב,
האם מזלגות וסכינים וכו הם כלי שמלאכתו להיתר בזמן שלא משתמשים בהם, או שמא יש להם דין שונה מכיון שהם צורכי סעודה?

האם יש חובה לשלם למקווה בשבת כשאני מתארח ואומנות שזה שכר שבת?

תשובה:

שלום רב.

א. אכן, לענין כלי אכילה כמו צלחות סכינים ומזלגות סברו רבים מהפוסקים שמותר לטלטלן אף שלא לצורך כלל [בשונה משאר כלי שמלאכתו להיתר שמותר לטלטלו לצורך בלבד], אך יש שהחמירו גם בכלים אלו.

ב. נראה שיש לשלם על הטבילה בשבת, הואיל והתשלום אינו משמש שכר עבור הטבילה לבד אלא עבור נקיון המקום ותפעולו, דברים הנעשים בימי החול. אולם, כמדומני שבכל הריכוזים החרדים מקובל שהטבילה בשבת במקווה לגברים היא בחינם. באופן כללי כשמשאירים את דלת המקוה פתוחה לרווחת הטובלים מן הסתם שאין בכוונת המפעילים לגבות תשלום עבור הטבילה.

מקורות:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לגבי תשובה ב', איני מבין מה למעשה. האם חובה לשלם למקווה בשבת (שאינו כתוב במפורש שצריך לשלם)? ושמעתי סברא, שרוב המקוואות לוקחים מחיר כפול ביום שישי, ומסתבר שהרבה מאלו ששילמו לא יטבלו בשבת, מפני שמתאחרים במקום אחר וכו'. ולכן מותר לטבול בלי לשלם, מכיון שהם קיבלו כסף עבור אלו שלא טבלו, כך יוצא שהם לא הפסידו כלום.

  2. הסברא שכתבת לא מובנת לי. מי שכתבתי אני, הוא שהואיל והמקוה המיועד לגברים פתוח בלא שום פיקוח, מן הסתם דעתם שאין צורך לשלם על הטבילה בשבת. ניתן לשאול את הבלן אם יש בענין זה כללים ברורים.

  3. באמת קצת קשה לי להעלות על הכתב את הסברא הזאת, אבל ביום שישי בכל המקוואות המחיר הוא כפול. ולכאורה מה שונה יום שישי משאר ימות השבוע? אלא שמעתי ממישהו, שמכיון שהמקוואות יודעים שביום שבת לא משלמים, אז ביום שישי הם לוקחים מחיר כפול גם על השבת. ואם לדוגמא אני גר בירושלים ושילמתי כאן מחיר כפול ביום שישי ונסעתי להתארח שבת בבית שמש וגם שם יש יהודי ששילם מחיר כפול והוא נסע לשבת לירושלים, כביכול יוצא שהוא שילם על הטבילה שלי ואני שילמתי על הטבילה שלו. כמובן שזה לא מדוייק, אבל וודאי שאין הפסד למקווה מכיון שהוא לוקח מכולם מחיר כפול.

  4. אני פשוט לא משוכנע שזו הסיבה לגבייה הכפולה. לדעתי הסיבה לכך היא כוחות השוק, בימי החול מעטים הטובלים ואם יגבו יותר לא יבואו אנשים, וביום שישי רבים מעונינים לטבול לכבוד שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל