לתרומות לחץ כאן

ייחוד מוקצה

שאלה:

שאלה:

א. ייחוד בסיס לדבר האסור. ב. כלי חשמל יקרים.

א. האם כשם שמותר לייחד חפץ מוקצה (כגון אבן) לשימוש היתר (לדוגמא: להזיז אותו ע"מ להשאיר דלת פתוחה), ולהשתמש בו בשבת – כך מותר לייחד בסיס לדבר האסור, לדוגמא: האם מותר לייחד בדעתי לפני השבת מגירה שמלאה בחפצי מוקצה, כך שאוכל לפתוח אותה לצורך חפץ מותר שבתוכה? אם מותר – האם מותר לסגרה אחרי הפתיחה, וכן האם מותר לפתוח שוב ולסגור כדי להחזיר את החפץ המותר?
ב. ראיתי בפסיקה, שמכשירי חשמל יקרים לדוגמא: מכונת כביסה ותנור אפייה (כל עוד אינם קבועים לבית או עדינים במיוחד) הם 'כלי שמלאכתו לאיסור', ולא הבנתי מדוע הם לא 'מוקצה מחמת חסרון כיס' (כידוע יש להבדל בין ההגדרות נפקא מינות כגון טלטול לצורך גופו או מקומו וכדו'..) – הרי לא מזיזים אותם סתם כך, והם יקרים..
תודה רבה!

תשובה:

תשובה: שלום וברכה הרעיון של ייחוד מוקצה הוא לא סתם באמירה שאתה מעוניין להשתמש בחפץ של המוקצה, שאם כן ביטלת כל דין מוקצה. הרעיון הוא שאתה משנה את הייעוד של הדבר, מגדיר שהאבן הזו מהיום מיועדת לשמש מעצור לדלת, כאן הרי המגירה ממשיכה לשמש את חפצי המוקצה, לא שינית שום דבר בייעודה, רק אמרת שאתה רוצה להשתמש במוקצה בשבת… לגבי שאלתך השניה, ככל שלא מקפידים לקבוע לו מקום ורק בגלל כובדו הוא שם, זה לא מוקצה מחמת חסרון כיס.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל