לתרומות לחץ כאן

כיבוד אב ואם בענינים שאינם נוגעים להם במישרין

שלום כבוד הרב..

יש לי עניין כבר תקופה ארוכה עם ההורים.. העניין שיוצא להם לרצות ולהתעקש על
דברים שאני יעשה שאין להם הנאה ישירה ממנו, והם לא עוזבים אותי עד שאני יעשה אותו
האם אני מצווה על פי התורה לעשות את זה מדין כיבוד אב ואם? כי באמת אין לי כוח למה שהם מבקשים
זה לוקח לי זמן ומאמץ,, ולפעמים דברים שאין באמת סכנה כמעט בכלל.. כי הם הורים שדואגים מאוד

תשובה:

שלום רב.

מעיקר הדין אין חיוב לשמוע בקול ההורים בדברים שאינם נוגעים להם, אלא שראוי לדאוג לכך שהדברים לא יבואו לידיעתם ולא יגרם להם בכך צער. אך, מאוד מאוד צריך להזהר, שגם כאשר לא מקבלים את דברי ההורים בענינים אלו, אסור לבוא איתם בכך לויכוח, שכן אחד הכללים הבסיסיים במצות מורא אב הוא שלא יהיה סותר את דבריו, אלא לשמוע בשקט ובהכנעה את דבריהם, ולאחר מכן אתה רשאי לנהוג בענינים אלו כהבנתך. כמו כן כדאי מאוד לזכור, שלפעמים ההורים צודקים….

מקורות:

מקור דין זה שדבר שאינו נוגע להורים אין חיוב לשמוע בזה בקולם, הוא בשו"ת מהרי"ק סי' קסו, והובא ברמ"א סו"ס רמ.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. הנושא שלנו אינו משמעת הורית ומירקם החיים בבית, זה נושא חשוב, אבל לא קשור למצוה והנגזרת שלה. יש כללים למצות כיבוד הורים ויש התנהלות נכונה ובריאה של בית.

  2. מהבחינה ההלכתית קיים בעקרון הכלל הנ"ל אף שיש שחולקים על כך, למעשה נראה שנחלקו בכך הפוסקים: בשו”ת מהרי”ק סי’ קסו כתב, שאם הבן רוצה לישא אשה מסוימת ואביו מתנגד לכך, הוא אינו חייב לשמוע בקולו, משום שבעצם ענין זה אינו נוגע להורים, והובא ברמ”א סי’ רמ סעי’ כה. אולם בחוות יאיר סי’ ריד והובא בפתחי תשובה שם, דן באדם שאמו ביקשה ממנו לפני מותה שלא ישכיר את דירתו לשון אדם, ויושב שם תלמיד חכם זקן, האם הוא מחוייב לפנותו משם, ולאחר שדן בזה האם כבוד התורה גובר על כבוד ההורים, מסקנתו שעל הבן לשמוע בקול אמו, כיון שאין שום חיוב לאדם להשכיר ביתו לתלמיד חכם. הרי שאף שהאם כבר נפטרה ואין לה בזה שום ענין וגם לא תדע לעולם שהבן לא שמע בקולה וכו’, יש חיוב לקיים בקשתה. כמו כן יש שטענו שגם המהרי”ק מודה לדינו של החוות יאיר, ולא אמר דבריו אלא בנדונו שהבן מחוייב לישא אשה משום מצות פריה ורביה. אמנם מהנימוקים שכתב המהרי”ק נראה לא כך, הוא כתב, שכיון שכיבוד אב הוא משל אב ולא משל בן, לא צריך הבן להפסיד אשה ההוגנת לו בגלל בקשת האב, ולא נראה שטעמו מחמת המצוה שיש בנישואין, ואם כן לפי דברי הרמ”א שפסק כדבריו נראה שאכן מחלוקת יש בדבר והמיקל יש לו על מי לסמוך. אולם כל דבר שהוא לתועלת ההורים ועל הבן זו רק טירחה ולא הפסד ממש, אין חולק שעל הבן לטרוח בכבוד ההורים. וכמובן, המחמיר במצוה דאורייתא כזו כדעת החוות יאיר שכרו שמור לו לנצח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל