לתרומות לחץ כאן

גירושין ללא בית דין

האם גבר סופר סת"ם שבקיא בהלכות סת"ם, כותב לאישתו גט ומוסר לה אותו לפי כל הדינים, האם מבחינה הלכתית (השאלה שלי היא מבחינה הלכתית בלבד, וכמובן שלא מבחינה חוקית וכ'ו..) הם נחשבים כגרושים לכל דבר?
בתהליך כזה- עד כמה חשוב שיהיו עדים לטקס והאם הגירושיםתקפים גם ללא עדים?
אשמח מאד לדעת את כל הדינים שקשורים לנושא זה של כתיבת גט באופן עצמאי ולא ע"י הרבנות, או לקבל הפניה למקומות בהם ניתן לברר את נושא לעומק בהלכה.
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב.

לא ניתן לגרש אשה בצורה זו, אם אין עדים על הגירושין, הגירושין אינם תקפים כלל. להלכה אנו פוסקים כי "עדי מסירה כרתי" זאת אומרת שחייבים עדים על מסירת הגט מידו לידה. ולכתחילה צריך גם עדי חתימה שיחתמו על הגט (עדי שתהיה הוכחה שהיו שני עדים). וגם עדי מסירה. מעיקר הדין אין צורך שעדי החתימה יהיו גם עדי המסירה, ואפשר לקחת עדים אחרים, אולם למעשה היום עדי החתימה הן עדי המסירה.

לא ניתן לגרש אשה באופן עצמאי עפ"י ההלכה, לא שבי"ד זה מעכב בחלות הגט, אלא שחז"ל אמרו כל מי שאינו בקיא בגיטין וקידושין שלא יהיה לו עסק עמהן" וזה אינו המלצה סתמית, יש כל כך הרבה הלכות בגט, הן הכתיבת שמות המגרש והמתגרשת, ועוד כל כך הרבה פרטים, כך שאם מאן דהו שאינו בקיא בדיני הגט יכתוב גט בתורה עצמאית, ללא ספק הגט יהיה פסול.

מקורות:

שו"ע אבה"ע סי' קלג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל