לתרומות לחץ כאן

מגורי גרוש וגרושה

לבעלי ולי יש שבוע הבא דיון בבית דין לקבלת גט, מסיבות מאד מאד מורכבות שכבר בחנו מכל כיוון (המעמד של בעלי והעבודה שלו, המשפחות שיכולות ללחוץ עלינו לא להינשא שוב במידה ונרצה וכו..) אנחנו מעונינים שאף אחד לא ידע על הגירושים, לפחות לא בתקופה של שלושה חודשיים שזה היעד שהצבנו לעצמנו לנסות לחיות בנפרד לגמרי כולל גט ולראות איך הילדים ואנחנו נגיב למצב הזה.
שאלתי היא אם בתקופה הזאת מותר לנו להיות ביחד בבית גדול מאד עם הרבה אנשים נוספים (שלא יודעים שאנחנו גרושים כמובן) ולישון באותו בית בחדרים ואגפים נפרדים לגמרי ועם אנשים נוספים.
מעבר לכך- האם בתקופה זו אסורה עלינו שום התיחדות וכדומה למרות שבעצם אף אחד (!!!!!) לא יודע שהתגרשנו?
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב.

למעשה גם אם ימצא הנוסחה המתאימה שתוכלו להשאר במקום מגורים אחד. לעניות דעתי בסיטואציה שאת מתארת שאף אחד לא ידע על הגירושין, זה כמעט בלתי אפשרי שלא לעבור על הלכות חז"ל שקבעו את הסייגים שיש בין גרוש לגרושתו. יחד עם זה, אומר לך את הכללים בכדי שתדעי מהן סייגים.

מקורות:

לדעת השו"ע שפסק כהרמב"ם איסור מגורים בבית אחד הוא גם לגרוש וגרושה שמותרים לחזור זה לזו, (זאת אומרת שהיא עדיין לא נישאה לאחר, דבר שלא שייך במקרה הנוכחי. וגם אינו כהן שאני מניח שגם מציאות זו אינה קיימת במקרה זה). ולדעתו גם שומר לא יועיל. אולם דעת שאר הראשונים כי איסור זה שלא יועיל גם שומר לא נאמר אלא בגרוש שאסור עליו לחזור לגרושתו. אבל במקרה שמותר לו לחזור לגרושתו (כפי שאני מבין במקרה הנוכחי). ניתן לגור בבית אחד עם יש שומר כל זמן שהם נמצאים בבית אחד.

זאת אומרת כי לספרדים אין אפשרות להתיר את האפשרות בשאלה. ואילו לדעת האשכנזים ניתן להתיר במקרה שיש שומר כל זמן שהם שוהים ביחד. כי דעת רוב הראשונים לא כהרמב"ם, ובכל אופן אין זה אלא ספק דרבנן שדינו לקולה. ראי כאן עוד בהרחבה בענין.

יחד עם זה חשוב להדגיש, כל הנ"ל נאמר רק על מגורים בבית אחד, אבל קשר ביניהם אסור שיהיה, כפי שמצינו שאסור להם לבוא לדין ביחד למרות שיש "שומר", בשעה שהם מופיעים בביה"ד. לכן, דוקא בגלל שאף אחד אינו יודע על השינוי במעמדכם, יקשה עליכם מאד להתנהג בפרישות כזו שלא לשמור על כל קשר ביניכם.

אכן, במדה שתחליטו לחדש את החיים המשותפים ביניכם, הדעת נותנת כי מותר יהיה לכם שוחח בענין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה לגבי מגע בין גרוש לגרושתו- האם כמו בימי נידה שאסור אפילו להעביר לה חפץ ביד, או שדין הגרושה הוא כמו אישה זרה (מותר להעביר חפצים וכו) והאיסור הוא רק על חיי אישות?
    וגם- האם בתקופת הגירושים בני הזוג (לשעבר..) נכשלו וקימו יחסי אישות, האם זה אוסר עליהם לחזור אחד לשניה אחר כך? והאם משנה שאף אחד לא היה עד לזה?
    כמובן שמדובר על בני זוג שיכולים להתחתן בשנית, ולא מקרה של כהן וכו.
    בתודה מראש!!!

  2. א. לגבי מסירת חפצים וכד' אין איסור. אולם מנגד, דיאלוג עם הגרוש רואים שאסור.
    ב. אם בתקופת הגירושין שלהם נכשלו וקיימו יחסי אישות, אין זה אוסר עליהם לחזור ולהנשא בשנית. אולם אם היו עדים על היחוד ביניהם אפילו אם לדבריהם לא קיימו יחסי אישות, לכאורה האשה זקוקה לקבל שוב גט מבעלה (במדה שלא ישובו וינשאו שנית).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל