לתרומות לחץ כאן

מעצבת פנים שמקבלת אחוזים מבעלי מלאכה

שאלה:

שלום רב מתוקף תפקידי כמעצבת כבר לכולם מוכר השיטה הישנה והמוכרת בה חברות או נגרים נותנים אחוזים למעצבים ואדריכלים ואנחנו מתנים איתם שלא יהיה על חשבון הלקוח ( בחלק מהמקרים – ליתר בטחון ) שמעתי לאחרונה שיש פוסקים שסוברים שאף שזה לא פוגע בלקוח יש להודיעו על כך? איני מצליחה להבין את ההגיון והטעם שעומד לפני זה האם זה לכולא לעלמא ומה הדין המומלץ למעשה תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה,

מעצבת פנים שמביאה בעלי מלאכה ומקבלת מהם אחוזים על התיווך, דמי התיווך זה עסקה צדדית שעושה עם בעלי המלאכה, ואין לזה קשר ללקוח. וזכותה לקבל דמי תיווך.

איני רואה סיבה שצריך להודיע ללקוח על הדמי התיווך שמקבלת מבעלי המלאכה. וגם איסור גנבת דעת אין כאן, מאחר והתשלום של התיווך מגיע מבעלי המלאכה, ואין חובה לספר ללקוח על רווח צדדי שנעשה.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לכאורה זה גובל בשוחד, המעצב הוא בעיני הלקוח המומחה שיודע מי הנגר הטוב וסומך עליו, והמעצב ממליץ על מי שנותן לו יותר שוחד ולא על מי שבאמת טוב ללקוח

  2. אם הסיבה שהמעצבת מביאה בעל מלאכה בגלל שמקבלת אחוזים, זה לא הוגן. לרוב היא תקבל אחוזים גם אם תביא מומחה, העיקר שמקשרת בין בעל מלאכה ללקוח, ולכן לא תמנע להביא אדם מומחה.

  3. אני לאחרונה נכוויתי עם מעצבת שגררה אותי לבעל מקצוע 'שלה'.
    בסוף מסתבר שבאמת יש אחוזים והוא ממש לא מומחה גדול בתחום שאני רציתי.
    לטענתה אמרה שהיא לא היתה חייבת לעדכן אותי דיש לה הסכם צדדי איתו.
    אבל אם היתה אומרת לי מראש הייתי לוקחת אותו ב'כבדהו וחשדהו' ולא מאמינה כ"כ להמלצתה.

  4. איך זה יכול להיות תקין, מעצב שבמקום להמליץ gk בעל מקצוע טוב לוקח את הלקוח לסוג של מלכודת רק בגלל שהוא מקבל עליו אחוזים.
    חייב להיות לפחות גילוי נאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל