לתרומות לחץ כאן

מתווך שהתחייב לקונה שישכיר לו את הדירה

שאלה:

מתווך בפריפריה סיכם עם לקוח שישלם לו 2% דמי תיווך בגין רכישת דירה הלקוח תבע שהמתווך ימצא לו גם שוכר לדירה והמתווך הסכים, לאחר רכישת הדירה המתווך במשך חודשיים לא פעל למציאת שוכר והקונה פירסם לבד ומצא שוכר ולכן מבקש להוריד מסכום התיווך שסוכם, אך המתווך טוען שההבטחה לפעול למציאת שוכר היא בגדר 'מתנה' ולכן בכל זאת מגיעים לו דמי תיווך מלאים. (כל הסיכום בין הצדדים היה בע"פ ללא חתימה על הסכם תיווך), האם הלקוח יכול לקזז בגין התרשלות המתווך במציאת שוכר

תשובה:

שלום וברכה,

הלקוח יכול לקזז מתשלום של המתווך, הקיזוז יהיה עלות של דמי תיווך של השכרת דירה, ואם נהוג לשלם למתווך מחיר של שכירות של חודש, הלקוח יכול להפחית תשלום זה מדמי התיווך של המתווך.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן רז סעיף א תנאים שהתנה הלוקח עם המוכר לפני הקניין התנאים מחייבים את המוכר. ואם המוכר התנה עם הלקוח תנאים שהם לטובת הלקוח, כתב הרמ"א שאם נעשה לפני המקח יכול המוכר לומר ללוקח שפטומי מילי בעלמא, דהיינו ההתחייבות למתנה גרידא ולא קשורה לעסקה. אבל אם היה בזמן המקח המוכר חייב לקיים את התנאים.

במקרה הנ"ל הלקוח התנה עם המוכר, ולכן המוכר לא יכול לומר פטומי מילי בעלמא והתנאי מחייב את המוכר, ואם המוכר לא קיים את תנאו יש לגרע לו משכרו. ומסתבר שיש לגרע מתשלום של התיווך עלות של מתווך של שכירות, ואת זה יקזז מה2% שצריך לשלם למתווך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל