שאלה:
מעשה ביהודי שרצה לקנות מגילת אסתר מהודרת מסופר סת"ם, כששאל את הסופר מה מחיר המגילה, ענה לו הלה, שמחיר מגילה רגילה בכתב יפה וכו' הוא 9,000 ש"ח, אבל אם הוא רוצה שיתחייב לו שלפני כל שם ילך לטבול במקווה, הוא לוקח על המגילה 12,000 ש"ח, והלה אמר שחפץ לקנות את המגילה היקרה, וכמנהג בעלי בתים חשובים דפה שצריכים להגיד שקנו את המגילה הכי יקרה, ואכן שילם על המגילה 12,000 ש"ח.
לאחר גמר המקח, הלך הקונה להתפאר במגילה לעיני חבריו ויספר להם את כל אשר קרהו ואת פרשת הכסף, אך הם שמהו ללעג וקלס, דהלא כל בר בי רב דחד יומא יודע שמגילת אסתר כשמה כן היא ובהסתרה כתובה ללא שמות מפורשים, ואז תפס הקונה את עצמו והלך לתבוע את הסופר ב3,000 ש"ח שרימהו, ויען הסופר ויאמר, אני לא אמרתי שאצטרך לטבול פעמים רבות לצורך כתיבת המגילה ורק הצעתי לך שאם תרצה שאטבול המחיר יהיה יקר יותר ולזה הסכמת, ועתה אין לך להלין אלא על עצמך שלא אחזת שאין שם ה' המפורש במגילה, עם מי הצדק?
תשובה:
שלום וברכה,
הסופר קיבל כסף עבור טבילה במקווה לפני כל שם, והוא לא עשה את זה, וידע מראש שאין עבודה כזו, וממילא חייב להחזיר את הכסף על עבודה שלא ביצע ולא שייך לבצע.
בהצלחה.
נראה שאונאה מכוונת כזאת מצדיקה ביטול של כל העיסקה, הרי התברר שסופר ירא שמיים הוא בוודאי לא…
ואם יורשה לי להוסיף, עם סופר כזה "ישר" שמוכיח שמה שמעניין אותו זה כסף כסף ועוד כסף, אני בספק עד כמה המגילה כשרה באמת.
השאר תגובה