לתרומות לחץ כאן

מצות שופר – התקיעה או השמיעה?

שאלה:

שלום לרבנים האם החובה היא לתקוע או לשמוע שופר? תודה רבה מה הלכה?

תשובה:

שלום וברכה

אני מבין שכוונתך לשאול מה היא מות שופר, התקיעה או השמיעה, ובענין זה נחלקו כידוע ראשונים: ברמב"ם שופר פ"א ה"א כתב, מצות עשה של תורה לשמוע תרועת השופר בראש השנה, וכ"כ שם בהל' ג, שאין המצוה אלא שמיעת הקול… אמנם הרא"ש ראש השנה פ"ד סי' י הביא בשם רבינו תם שיש לברך על תקיעת שופר, ולא כמנהגינו לשמוע קול שופר, ונראה שסבר שהמצוה היא בתקיעה, וראה קרבן נתנאל שם על הסתירה שיש בזה בדברי רבינו תם. וכ"כ בשאילתות דרב אחאי סי' קעז, וביראים סי' תיט, ובסמ"ג עשין מב שהמצוה היא בתקיעה. אמנם באור זרוע ח"ב סי' רעג ושבלי הלקט סי' שג נקטו כדעת הרמב"ם והביאו שכ"כ הרי"ף בתשובותיו, וכ"כ בתשובות הגאונים שערי תשובה סי' עט, וכ"כ הרא"ש הנ"ל בשם הגאונים, וכ"כ הראב"ן סי' לה ועוד רבים מהראשונים והאחרונים. וכן הכרעת כל הפוסקים לברך לשמוע קול שופר, ומשום שההכרעה היא שהמצוה היא בשמיעה.

שיטה מחודשת כתב בזה ביום תרועה למהר"ם חביב ראש השנה כט א, שעיקר קיום המצוה מן התורה היה באופן זה שאחד תוקע וכולם שומעים, כלומר, המצוה אינה רק בשמיעה [וכביכול התקיעה היא ההיכי תימצי שיהיה מה לשמוע], וגם לא רק התקיעה [וכאילו התוקע שליח של כל הציבור] אלא המצוה היא שהאחד יתקע וכולם ישמעו.

שבוע טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל