לתרומות לחץ כאן

אמירת "עושה השלום" בעשרת ימי תשובה

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

כידוע, בעשרת ימי תשובה, יש להגיד בברכת השלישית שבתפילת העמידה "המלך הקדוש" במקום "האל הקדוש", וגם בברכת האחת-עשרה צריך לומר "המלך המשפט" במקום "מלך אוהב צדקה ומשפט". ומי שלא אמר כדין הזה, צריך לחזור, כי זה מטבע שקבעו חז"ל (ברכות יב:).
(יש מחלוקת בפוסקים לגבי מי שלא אמר "המלך המשפט" אם הוא צריך לחזור או לא, אבל זה משהו אחר).

וההוספות כמו "זכרנו לחיים", "מי כמוך אב הרחמן/הרחמים", "וכתוב לחיים טובים" ו-"ובספר חיים ברכה ושלום", הם מהגאונים, כלומר שהגאונים הוסיפו את המאמרות הללו, ולכן אינם לעיכובא ולא צריך לחזור (שו"ע תקפב ומשנ"ב).

אבל למדתי את ההלכות הללו עם המשנה ברורה (בין היתר), ולא מצאתי כתוב שיש עוד מאמרות נוספים שנוהגים לומר בימים הללו, חוץ מ-"לעילא לעילא מכל ברכתא…" שהאשכנזים נוהגים לומר בקדישים (משנ"ב שם ס"ק טז).
אבל לא "עושה השלום" (ב-ה"א הידיעה) בסוף העמידה או בסוף קדישים.
וגם, יש בכמה ספרים שלא כתוב שיש לומר "עושה השלום", אלא אומרים "עושה שלום" כרגיל.

ולכן רציתי לשאול: מאיפה בא המנהג הזה לומר "עושה השלום"?

תודה מראש.
שנה טובה ומבורכת.

תשובה:

למיטב ידיעתי המקור הוא מהאר"י.

כתב כה"ח (סי' תקפ"ב ס"ק ט"ו):"בכל עשרת ימי תשובה צריך לומר אחר העמידה עושה השלום במרומיו בה"א יתירה, ולכוין כי השלו"ם הוא בגימטריא ספריא"ל המלאך שהוא הסופר הכותב בספר החיים את כל בני האדם בעשרת ימי תשובה, מה שאין כן בשאר תפלות השנה שאין אומר אלא עושה שלום במרומיו חסר ה"א. שער הכוונות שם, פרי עץ חיים שם".

הצטרף לדיון

17 תגובות

  1. מנהג אשכנז הישן (וכן כיום מנהג אשכנז המערבי, וכמדומה שבחו"ל נוהגים כן רוב האשכנזים, וכן נהוג בקהילתנו) שבמקום 'המברך את עמו ישראל בשלום' חותמים 'עושה השלום' (אגב, זו היתה החתימה של בני ארץ ישראל, ומצינו גם מקורות בבליים לחתימה זו).
    היו מהאחרונים שהתנגדו לשינוי זה, ופסקו לחתום גם בעשי"ת 'המברך את עמו ישראל בשלום'. מאוחר יותר היו שלא הבינו את דברי הראשונים שהזכירו את עושה השלום, וחשבו שהכוונה היא שבקדיש צריך לומר עושה השלום.

    שנה טובה
    חתימה טובה

  2. תודה,
    בבקשה אם אפשר להעלות את המקור בפרי עץ חיים שמדבר שיש לומר בקדיש עושה השלום בעשרת ימי תשובה, כי מה שראיתי בכתב יד מהרח"ו שזה מדבר רק על סיום התפילה ולא על סיום הקדיש.
    בברכה,
    ויקטור חי בוחניק רחובות.

  3. עיקר כוונתי היתה שמוכח בדבריו שלא כדברי ידידי המגיב הקודם שסבר יש כאן טעות ועירבוב בין הלכות, והמדובר בכלל על סיום ברכת שים שלום.

  4. אני רואה שכבר דברו כאן על הנושא.
    אז הנה בקישור המצורף הוא מביא את המהרי"ל.
    המהרי"ל ודאי דבר על "עושה השלום".
    ואגב, לא ידוע לי מי מהגאונים דבר על עושה השלום במרומיו
    https://din.org.il/2014/10/01/%D7%A2%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%AA-%D7%99%D7%9E%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%94/

  5. מצטרף לבקשה.
    אשמח מאד לראות את דברי המהרח"ו.
    אגב, לא ידוע לי מה היה נוסח האר"י ז"ל, אך כמנהגים רבים אחרים שנהג כהאשכנזים (כולל פיוטי האשכנזים שאמר בימים הנוראים), לא אתפלא אם אשמע שחתם בתפלה "עושה השלום" כמנהג בני אשכנז.

  6. ז"ל: "בכל עשרת ימי תשובה יש לומר אחרי העמידה השלום במרומיו ולא עושה שלום , אלא השלום בה', כי השלום גימטריא ספריא"ל והוא סופר וכותב כל בני אדם בספר החיים בעשרת ימי תשובה".

  7. מנין הלשון הזו? זו ודאי לשון שלו?
    כי אם במהרי"ל נזכר גימטריא ספריא"ל, זה ודאי לגבי חתימת עושה השלום כנ"ל. יתכן שהמהרח"ו והמהרי"ל העתיקו מאותו מקור קבלי וכל אחד למד לפי מנהג שלו. ותתכן גם סברה אחרת…

  8. אינני יודע להשיב על שאלתך, רק בעיני ספר פרי עץ חיים למהרח"ו הוא ספר מקובל מאוד וקיים עם ישראל כבר 400 שנה, ודי בו כדי לבסס מנהג ואין צורך בהשערות אלו.

  9. התכוונתי שדברו כאן על שני עניינים:
    א. עושה השלום במרומיו, כמנהג הנפוץ מאד
    ב. חתימת ברכת שלום "עושה השלום" במקום "המברך את עמו ישראל בשלום"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל