לתרומות לחץ כאן

זמני תפילת מנחה וערבית לכתחילה

שאלה:

שלום רב.
תפילת מנחה וערבית מתי זמנם הטוב ביותר, לכתחילה?
איפה אפשר להעמיק בלימוד על בנושא?

תבורכו.
העזרת השם נעשה ונצליח.

תשובה:

זמן מנחה לכתחילה הוא בזמן מנחה קטנה, משעתיים וחצי זמניות לפני הלילה ועד לשקיעת החמה. יש שנהגו להתפלל סמוך לשקיעה מחמת דברי הגמרא בברכות כט ב על מעלת התפילה עם דמדומי חמה.

תפילת ערבית לכתחילה היא כמובן לאחר צאת הכוכבים, וזאת משתי סיבות: ראשית לפני כן זה הרי תלוי במחלוקת תנאים אם כבר הגיע זמנה, שנית, הרי ידי חובת קריאת שמע לא מקיימים לפני צאת הכוכבים, ונמצא שמי שמתפלל לפני צאת הכוכבים צריך שוב לקרוא קריאת שמע בלילה, ואם כן הוא מקיים מצוה זו שלא על סדר הברכות שתיקנו חכמים!

בכל זה לא דיברנו על הנושא של תרתי דסתרי שבני אשכנז הקפידו בו מאוד, אפילו בימים נפרדים, שלא להתפלל מנחה אחרי פלג המנחה וערבית לפני צאת הכוכבים, שזה שלא כדברי רבי יהודה ושלא כחכמים.

מקורות:

ראה במשנה ברורה סי' רלג, רלה, וראה עוד כאן.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. נכון, אבל אם יש זמן קבוע בבית הכנסת 20 דק' לפני השקיעה יודה מר שזה בסדר ולא שמענו למי שעורר כנגד זה. וציינתי ענין זה בגלל מנהג חסידות רבות להקפיד כך.

  2. כב' הרב אבל ידוע לי על רבים וטובים שכן מקפידים על כך ונמנעים ככל האפשר מלהתפלל במיניינים שכאלה אא"כ מדובר בשעת הדחק גדול. הולכים לעניינים מוקדמים יותר. ואכן מאז ומתמיד תמהתי על אלה שלא. עם יש חשש שכזה, ואם יש קללה מחז"ל, איך אפשר לזלזל בזה? שלא לחשוש לכך? לתכנן את זה מראש שיהיה דווקא כך? ומי יכול לדעת אם לא היינו חוסכים לעצמנו הרבה דברים קשים ע"י הקפדה שלא להיכנס לכל אחד מהדברים שחז"ל הטילו עליו קללה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל