שאלה:
האם מותר לחזן הקורא בתורה להתנות בליבו שאם אחד העולים אינו קורא בפיו הרי הוא החזן מכוון שהוא עצמו עולה לתורה במקומו ?
תשובה:
זה יעזור אבל באופן חלקי, כלומר הוא הרי לא מברך על קריאתו, וחכמים תיקנו שכל אחד מהשבעה קרואים יברך [אף שזה אינו מעצם דין השבעה קרואים אלא רק משום הנכנסים הויוצאים], כמו כן לדעות שהקריאה בפיו מעכבת, נמצא שהעולה אמר ברכה לבטלה, לכן הדבר הנכון הוא ללמד זאת בבית הכנסת, ואם זו תופעה מצויה אולי כדאי לכתוב על הבימה מעל הברכות, שחובה על העולה לקרוא בלחש יחד עם הבעל קורא.
ברכה והצלחה.
מדוע לא יכול הבעל קורא להוציא את העולה בקריאה עצמה בתור שומע כעונה?
כיון שהמצוה שלו היא לקרוא לציבור, ראה סי' קלט סעי' ג לגבי סומא.
השאר תגובה