לתרומות לחץ כאן

עניית קדיש וקדושה באמצע אלוקי נצור

שאלה:

אם אומר רק את היו לרצון השני בתפילת שמונה עשרה- מותר לענות לקדיש גם לפני אמירת יהיו לרצון ולפני שעקר רגליו פיזית? מותר לענות רק אמן יהא שמיה רבה במצב כזה?
השואל אשכנזי.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה ניכר מתשובתך שכבר ידוע לך משהו בענין, שכן נחלקו בכך השו"ע והרמ"ע בסי' קכב, השו"ע אוסר והרמ"א מתיר. אלא שלמעשה כתבו אחרונים שלא לבוא בספק זה, אלא ישתדל כשרואה שהחזן עומד לומר קדושה וכדומה, לומר יהיו לרצון אפילו הוא עדיין באמצע תחנונים, ואם לא הספיק, יכול לענות קדיש  – יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, קדושה – קדוש וברוך, וברכו.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן קכב סעיף א

אם בא להפסיק ולענות קדיש וקדושה בין י"ח ליהיו לרצון, אינו פוסק, שיהיו לרצון מכלל התפלה הוא; אבל בין יהיו לרצון לשאר תחנונים, שפיר דמי. הגה: ודוקא במקום שנוהגין לומר יהיו לרצון מיד אחר התפלה, אבל במקום שנוהגין לומר תחנונים קודם יהיו לרצון, מפסיק גם כן לקדיש וקדושה; ובמקומות אלו נוהגים להפסיק באלהי נצור, קודם יהיו לרצון, לכן מפסיקין גם כן לקדושה ולקדיש ולברכו (ד"ע לפי' רשב"א שהביא הב"י) .

על מסקנת האחרונים הנ"ל, ראה משנה ברורה שם ס"ק ג מכמה אחרונים, באר היטב שם, וכף החיים שם ס"ק ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל