לתרומות לחץ כאן

למי חובת כינוי רב

שלום לרב הגאון!
1.אשמח לדעת למי חייבים לקרוא בימינו "רב" כל ראש ישיבה/אברך תלמיד חכם/קיבל הסמכה? כי לכאורה יש מלא אברכים יותר ממי שמוכר כרב אך הם לא קיבלו תואר רב.
2.הנני מכיר את הספר "עין יצחק" על כללי הפסיקה. אך אשמח אם הרב ידגיש לנו את הכללים העיקריים שבד"כ משתמשים לשו"ע כמו "יש" ו"סתם "מה עושים? תודה רבה ומחילה על הטירחה

תשובה:

שלום רב,

1. היום הכינוי רב אינו בהכרח מורה שהוא רב היכול להורות הלכה. בהרבה מקומות קוראים לכל אדם נשוי כמעט בתואר רק, וברור שאם הוא לא למד את ההלכות אינו יכול להורות. זה הנוהג היום, כשם שקוראים לכל אדם שקצת יודע מעבר לסטנדרט בתואר "הגאון" (שים לב.. גם אתה מכנה אותנו בתואר כזה, למרות שאני באופן אישי ודאי איני ראוי לכך) אלא שכך הוא הרגילות.

בספר שדי חמד ראיתי פעם מודפס חלופי מכתבים עם הגאון העצום רבי יוסף זכריה שטרן אב"ד שאוול (ליטא) ובו הם מתלוננים שהיום כל "בר בי רב" – לגאון יחשב.. (וזה הם עוד כתבו לפני יותר ממאה שנה). והוא מספר לשדי חמד שפעם שלח מכתב תשובה הלכתית לרב אחד וכתב לו לכבוד הרב… לימים הוא רואה שאותו רב הדפיס את ספרו והכניס גם את שתשובתו של הגרי"ז שטרן, אלא שהוסיף מילה אחת: הגאון כלומר, לכבוד הרב הגאון… הרב שטרן מאד הקפיד על כך, משום שהוא היה סבור שאותו רב אינו ראוי לתואר הזה. וגער בו על השינוי כאילו בשמו של הרב שטרן. הלה התנצל שאם היה מדפיס את תשובתו ללא התואר הגאון, היה זה מבזה אותו… כלומר המצב הנוכחי היה קיים גם בעבר.. גם השדי חמד מתלונן על התופעה. וכתב שהיה נוהג לפרגן לאנשים גם כשלא היו ראויים, אולם לאחר שראה שיצא תקלה, חזר להקפיד לכתוב לכל אדם את התואר המתאים לו ותו לא!!

2. ישנם הרבה כללים. אם אתה כבר מכיר את הספר של הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף "עין יצחק" זה בדיוק הספר המתאים לנושאים אלו.

שבת שלום

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל