לתרומות לחץ כאן

חשמלאי שניתק ללא כוונה מקפיא מלא בשר מהחשמל

שלום רב,
אני חשמלאי מומחה (לא מוסמך) קבלתי עבודה לעשות חשמל לדירה שלימה (במסגרת שיפוץ כללי).
בעה"ב השאיר את אחד החדרים מלא רהיטים וביניהם מקפיא מלא בשר (היה חשמל בחדר מהתשתית הישנה) כך עבדו במשך כחצי שנה עד שהגיע שלב עבודות החשמל, ואז התחלתי לעבוד כחודש עבודה (ידעתי שיש מקפיא בחדר) יום אחד הייתי צריך תאורה ב"הול" חיברתי "חוט חשמל" למנורה ישנה שהיתה מחוברת בתיקרה והזנתי אותה מ"קופסת חשמל" באותו חדר שיכבה עם המפסק של מנורת החדר.
לאחר כשבוע כמה ימים גילה בעה"ה שהמקפיא לא עובד וכל הבשר (8000 ש"ח) הופשר, התברר שכשחיברתי את המנורה ב"הול" לקופסא נותק בלא מתכוון המקפיא.
בדקתי את הקופסא וראיתי שכל החוטים שם רופפים כך שמאוד בקלות הם יכלו להתנתק.
האם עלי לשלם על כל הבשר?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם התחייבת לשמור על תכולת החדר והמקפיא, אתה חייב לשלם את הבשר שהתקלקל.

אבל, אם לא התחייבת במפורש לשמור, לא ניתן לחייב אותך על פי דין לשלם. ומאחר ומדובר בכמות בשר לא נורמלית שמשום מה החליט בעל הדירה לאחסן בדירה שמתבצעות עבודות שיפוץ, אני גם לא סבור שראוי להתפשר.

מקורות:

לעניין אם אומן העושה מלאכה בבית בעל הבית הוא שומר, עיין סמ"ע, ש"ך ופתחי תשובה סי' שו סק"א. במקרה זה שכל המיטלטלים היו בתוך חדר מיוחד, מסתבר שלכל הדעות החשמלאי פטור מדיני שמירה, אם לא התחייב במפורש.

לעניין אם ניתוק החשמל נחשב לנזק, קשה לקבוע שנזק זה הוא גרמי. הדוגמא הקרובה ביותר היא מחיצת הכרם שנפרצה ונתייאש ולא גדר שמוגדר כגרמי, וכתב הרא"ש על זה בב"ק פ"ט סי' יג וז"ל: "וכן נתייאש ולא גדרה בשעת היאוש נעשה מיד כלאים, אלא אינו אסור עד שיוסיף מאתים". וכן אפשר לומר בניתוק המקרר שמיד מתחיל האוכל להתחמם ולהתקלקל אלא אין הקלקול מורגש מיד אלא לאחר זמן. אבל למעשה קשה לחייב, שהרי דעת הש"ך בחו"מ סי' שפו סק"א שגרמי הוא רק בדברים שהיו שכיחים בימי חז"ל, ובס"ק כד כתב שרק דברים שהיו שכיחים בימי חז"ל ולא השכיחים בזמנינו.
שוב מצאתי בספר פתחי חושן נזיקין פ"ג סוף אות א שכתב שתלוי במחלוקת המחבר והרמ"א בסי' שפו אם סילוק כסתות המונחות במקום שעומד ליפול כלי דינו כגרמי או כגרמא. ויש לו צד מחודש נוסף שנחשב למעשה בידים כיון שעושה מעשה בגוף הדבר, כמו החונק שמונע את האויר. עיין שם.

מאחר ולא הייתה פשיעה בניתוק החשמל, לא ניתן לחייב מצד 'דינא דגרמי'. ואפילו לצד שזה נחשב למעשה בידיים, ייתכן שזה קרוב לאונס.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש לציין גם ההוא דסי' רצ"א ס"ד שלא קיבל עליו אלא שמירת כסף ואפי' בנזיקין אמרי' כן אם אין הדרך להחזיק חפץ יקר כזה כמו מרגלית בסל וכדעת הרמ"א סי' שפ"ח ס"א וכמו כן כאן שאין הדרך להחזיק כמות גדולה של בשר כ"כ אינו חייב לשלם עכ"פ סכום גדול כזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל