לתרומות לחץ כאן

הבת קפצה לכביש ונפגעה מרכב ללא ביטוח חובה

שלום כבוד הרב.
הבת שלי קפצה לכביש שלא במקום שיש מעבר חציה כמובן באשמתה. ולצערינו היא נפגעה מרכב חולף וההוצאות מרובות. התברר שלרכב הפוגע אין ביטוח ושמעתי שיש חברה בשם קרנית שמשלמת על הנזק אלא שקרנית תובעת אחר כך את הפוגע בדמי הפיצוי.. השאלה היא אם מותר לי לתבוע את קרנית אפילו שהבת שלי אשמה בתאונה או לא.. ומה לגבי הנזק הנגרם לרכב האם אני צריך לשלם או לא..?
תודה וישר כוח,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אתה יכול לתבוע את חברת קרנית (הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים), על אף שהחברה תתבע את הנהג ועל אף שהוא לא אשם בתאונה.

לפי תקנות הקרן (תקנה 6 (ב)) הקרן יכולה להתנות את הפיצוי בכך שהנפגע ימסור לה כל מידע שיסייע לתביעת הנהג הפוגע, אם הקרן אכן תדרוש ממך להעיד לחובת הנהג, יש לשאול בנפרד. מאחר ואף לדבריך הנהג אינו אשם, לא נראה שהחברה תבקש ממך להעיד.

אינך חייב לשלם את נזקי הרכב. הורים אינם חייבים לשלם על נזקי ילדיהם, כל שכן כאשר לא מדובר בנזק בידיים, אלא בגרמת נזק.

מקורות:

זכות הקרן לתבוע את הנהג אינה כתוצאה מיפוי כוח שהנפגע נותן לה, אלא הזכות מוקנית לה בחוק (חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים סעיף 9). ואף שאם לא יתבע הנפגע את הקרן, לא תתבע הקרן את הנהג הפוגע, מכל מקום הנפגע רשאי לתבוע מהקרן את המגיע לו בדין (כספי הקרן הם כספי ציבור וכל אזרחי המדינה רשאים לקבל את המגיע להם לפי תקנון הקרן) ואינו חייב להשגיח על התוצאות.

עיין תוספות ב"ב דף נד ע"ב ד"ה וישראל והגהות אשר"י שם פ"ג סי' סה שיהודי רשאי לתבוע את הגוי אף אם הגוי יחזור ויתבע יהודי אחר שלא כדין. ואפילו הרא"ש אינו חולק אלא במקום שישראל תובע את הגוי בתחבולה ושלא בצדק, מה שאין כן בנידון דידן. בנוסף לכך, הרמ"א בחו"מ סי' קצד סעיף ב פוסק כהתוספות והגהות אשר"י.

בשו"ת מחנה ישראל סי' כג דן לחייב את האב לשלם נזקי בנו הקטן לפנים משורת הדין מחשש שהבן ישכח לשלם לאחר שיגדיל, אולם דברי צ"ע. אם הבן הזיק באמצעות רכוש האב לכאורה האב חייב מן הדין וכדין דליל ואבנו סכינו ומשאו שהניחם בראש גגו. אם האב הביא את הילד לשם, כגון שהביא את בנו למכולת, יש מקום לחייבו מדין מעמיד בהמה על קמת חבירו ועיין שו"ת ישיב יצחק ח"ז חו"מ סי' נג.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל