לתרומות לחץ כאן

האם תסמונת דאון יכול להתחתן

האם תסמונת דאון יכול להתחתן? האם יש תוקף לקידושין שלו או שהוא מוגדר כשוטה שהלכתית אין למעשיו כל תוקף?

תשובה:

שלום רב,
ראשית אני לא נכנס כאן לכלל ההבטים של נישאין אלו. שאני מניח שיש אנשים המטפלים ומסייעים לו. בנוסף, ודאי ידוע כי אנשים אלו אין להם כושר הולדה.
שוטה כידוע אין לו קידושין כפי שפסק השו"ע בסי' מד. לא מדאורייתא ולא מדרבנן, ואינו כחרש שחז"ל תיקנו לו קידושין מדרבנן.
אלא שכאן השאלה היא מהו בדיוק שוטה, והאם תסמונת דאון ברור שהוא שוטה. אין ספק שגם בתסמונת דאון ישנם רמות שונות. ואם יש שאלה לגבי נישואין, אני מניח שהמדובר הוא ברמת משכל גבוהה יחסית.
בשו"ת אגרות משה [אבה"ע ח"א סי' קכ] דן באדם שהשתטה ובין היתר טען כי הוא המשיח… והשאלה היתה האם הוא כשיר לגרש את אשתו. והאג"מ שם הביא את דברי התורת גיטין (סוף סי' קכא) שכתב כי שוטה לדבר אחד, הוא שוטה הפטור מכל המצוות, ולכן אין בר קידושין וגירושין. [ולמעשה כך כתב גם בשו"ת זכון יוסף סי' י'). אולם האגר"מ שם האריך לפלפל בהוכחות נגד דעת התורת גיטין. ולדעתו למרות ששוטה לדבר אחד פטור מכל המצוות. בגיטין וקידושין ומעשה קנין, אם אנו רואים שהוא מבין את המעשה עצמו, למרות שהוא פטור מכל המצוות. הקידושין והגירושין הם גמורים. ולכן האגרות משה סידר להם גט.
ולפי דבריו, אם אכן נראה שהוא מודע למהלך של הקידושין והנישואין, גם אם הוא לא מבין בדיוק לגמרי את הכל. אבל את המשמעות והמעשה של מעשה הקידושין שע"י זה האישה נעשית אשתו הוא מבין. לכאורה מדוע שלא נתיר לו לקדש את בחירת ליבו?

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אני מצטט מוויקיפדיה "למעלה מתשעים ותשעה אחוז מהגברים בעלי תסמונת דאון הם עקרים, ואחוזי העקרות בין נשים בעלות תסמונת זאת הם גבוהים מאוד. מעבר לכך, כאשר אדם עם תסמונת דאון מביא ילד לעולם, לילד זה יש סיכוי של חמישים אחוזים להיות בעצמו בעל תסמונת דאון."

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל