שלום לרבנים לכאורה יש בטחינה בישולי גוים כיון ששומשום לא נאכל חי האם אמת הוא? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
אכן, ראה ס' הכשרות למעשה בישולי גויים הערה עט שהביא שהגר"מ אליהו זצ"ל החמיר בזה, וכן צידד שם למעשה על פי פוסקים נוספים.
Din Online
הצטרף לדיון
6 תגובות
תודה רבה אז אם ככה איך יש פוסקים שמתירים וכי חולקים במציאות עם זה נאכל חי?
אינני יודע.
א. תשובת הרב דב ליאור: בהלכה כתוב שדבר שנאכל חי, ונכרי בישל אותו, אין בו איסור בישולי עכו"ם. המחבר בשולחן ערוך (יורה-דעה, קיג) מביא שתי דעות בדבר שנאכל על-ידי הדחק, וגוי בישל אותו. דעה ראשונה אומרת שיש בזה משום בישולי עכו"ם, ודעה שניה אומרת שאין בזה משום בישולי עכו"ם. שומשום נאכל על ידי רוב בני האדם אחרי קליה, למרות שהטבעונים אוכלים כמות שהוא. לדעתי, אם אין אפשרות אחרת, והמפעל היחידי שעושה את הקליה עובדים בו גוים, אפשר לסמוך על השיטה המקילה. ועוד הסבירו לי, שהקליה רק משביחה, אבל אפשר לאכול את זה גם לפני הקליה. לכן נראה לי למעשה שלכתחילה ראוי להחמיר, אבל אם אין ברירה אחרת, אפשר לאכול את זה.
ב. תשובת הרב זלמן מלמד: אני מכיר את אופן עשית הטחינה. לעניות דעתי חימום השומשומין לפני סחיטתם אינו גדר של בישול ולכן אין לזה גדר של בישולי עכו"ם.
את תשובת הרב ליאור לא כל כך הבנתי, מה זה אין ברירה, חייבים לאכול טחינה?
כפי ידיעתי
בד"ץ ירושלים של העדה החרדית לא מקפידה על בישולי עכו"ם בטחינה אלא רק חברות מסוימות.
אולי אני טועה…
אינני מאמין שזה כך, אבל יש לשאול את מערכת הכשרות, אין לנו מושג.
תודה רבה אז אם ככה איך יש פוסקים שמתירים וכי חולקים במציאות עם זה נאכל חי?
אינני יודע.
א. תשובת הרב דב ליאור: בהלכה כתוב שדבר שנאכל חי, ונכרי בישל אותו, אין בו איסור בישולי עכו"ם. המחבר בשולחן ערוך (יורה-דעה, קיג) מביא שתי דעות בדבר שנאכל על-ידי הדחק, וגוי בישל אותו. דעה ראשונה אומרת שיש בזה משום בישולי עכו"ם, ודעה שניה אומרת שאין בזה משום בישולי עכו"ם. שומשום נאכל על ידי רוב בני האדם אחרי קליה, למרות שהטבעונים אוכלים כמות שהוא. לדעתי, אם אין אפשרות אחרת, והמפעל היחידי שעושה את הקליה עובדים בו גוים, אפשר לסמוך על השיטה המקילה. ועוד הסבירו לי, שהקליה רק משביחה, אבל אפשר לאכול את זה גם לפני הקליה. לכן נראה לי למעשה שלכתחילה ראוי להחמיר, אבל אם אין ברירה אחרת, אפשר לאכול את זה.
ב. תשובת הרב זלמן מלמד: אני מכיר את אופן עשית הטחינה. לעניות דעתי חימום השומשומין לפני סחיטתם אינו גדר של בישול ולכן אין לזה גדר של בישולי עכו"ם.
את תשובת הרב ליאור לא כל כך הבנתי, מה זה אין ברירה, חייבים לאכול טחינה?
כפי ידיעתי
בד"ץ ירושלים של העדה החרדית לא מקפידה על בישולי עכו"ם בטחינה אלא רק חברות מסוימות.
אולי אני טועה…
אינני מאמין שזה כך, אבל יש לשאול את מערכת הכשרות, אין לנו מושג.
השאר תגובה