לתרומות לחץ כאן

הגשת תלונה למשרד ממשלתי

שאלה:

חנות מסוימת מפקיעה מחירים ומוכרת מוצרים בפיקוח במחיר גבוה מהמותר בחוק. האם מותר לי להגיש תלונה על כך למשרד הכלכלה, או שיש בזה בעיה של ערכאות (או בעיה אחרת)?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לך להגיש תלונה נגדו במשרד הכלכלה, אתה לא חייב לקנות ממנו, והוא לא חייב למכור לך.

הגשת תלונה במשרד כרוכה באיסור 'מוסר'.

בהצלחה.

מקורות:

חברה שמחויבת לשרת את הציבור, או חברה שעושקת את הציבור מבלי שידעו, יש להקל להגיש תלונה נגדם, כיון שהם חייבים לתת שרות לציבור, והם עושקים את הציבור. אבל חנות פרטית שמפקיעה מחירים, זה לא עניין ציבורי אלא עניין פרטי, ואין היתר להגיש תלונה נגדם ברשויות.והם לא חייבים למכור, והקונים לא חייבים לקנות, ולכן אסור להגיש נגדם תלונ

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יש תקנות שנועדו כדי שלא יפקיעו מחירים, למה זה קשור לכך שאינם חייבים למכור? אסור להם להוציא סכומים מוגזמים, הגיוני מאוד שיש בזה דינא דמלכותא. בכל מקרה לא הבנתי למה 'מוסר'. תודה

  2. מי אני שיחלוק על כבודו, אבל לענ"ד אני לא חושב שמותר לאדם רגיל להלשין על מוכר שמוכר יקר, מי שלא רוצה לא יקנה, לא מדובר באדם שעוקץ אנשים תמימים, או מזיק את הרבים, ולכן אין היתר בדבר. כבודו כבר העיר פעם הקודמת להתיר גם להלשין אדם שחונה במקום שאסור לחנות לפי החוק, וגם בזה אני לא רואה בזה היתר, לשיטתך אדם מסתובב וצריך לדווח על כל עברת חוק שרואה ולהלשין על כל מי שמיפר את החוק, והכל באיצטלא שזה טובת הציבור ושהציבור החרדי לא יופלה לרעה ועוד כהנה. אולם לפי הלכה לא נראה שיש היתר ומי שעושה זאת הרי זה מוסר שמפסיד את ממון חברו בגין ההלשנה. וגם החוק לא מחייב לדווח על עברות חוקיות אלא בעברת של רצח וכדומה.

  3. גם אם יש דינא דמלכותא וגם אם זה לטובת הציבור כל עוד שלא מדובר באדם שמסכן או עושק את הציבור בתמימותם, אסור להלשין עליו.

  4. הרב יכול לחלוק עלי ואינני בר פלוגתא
    כן ציינתם באתר בשם הרב שפרן שאם ידעו שהציבור החרדי למירמס זה יעשה את שלו
    ולכן חשבתי שיהא מותר להתלונן בדבר שאינו ערכאה וגם קיבלי עליהו
    ואם טעיתי והוא רחום יכפר
    אכן גם בחניה הרי שטח ציבורי אתם כותבים שמותר למסור על כך אם נלקח

    אלא שיש להתרות ולו באנונימיות

    וכאן שואל הבן וכי ההוא שחונה וחוסם איננו מותרה? ולו היה אפשר להתרות מילא. אבל אם יש תחלופה וכי על הציבור מוטל לעמוד כל היום ולהתרות בכל אחד. ואני מדגיש שאני מדבר באופן שהחניה האסורה יוצרת פקק או פוגעת בציבור.

    ושוב אם טעיתי מתנצל

  5. הסברה של הרב שפרן נאמרה שאין היגיון שבציבור החרדי יכול נוכל להסתובב ולעשוק את הציבור ולא ידווחו לשילטונות בטענה של 'מוסר' ועוד…
    אדם שחוסם חניה, אם זה אדם מסוים מותר להתרות בו ולסלקו, ובכל הנזק יסולק, אבל אם כל יום זה אדם אחר, הנזק בין כך לא יסולק, כיון שיגיע כל יום נהג אחר, וא"כ ההלשנה אינה למגר את התופעה אלא לנקום בכל מי שחוסם את החנייה, ועל זה אין היתר, אא"כ יתלה שלט שהוא מלשין את כל מי שחוסם, ובכך הנזק יסתלק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל