לתרומות לחץ כאן

עסקת שבויים לאור ההלכה

שאלה:

מה התורה אומרת בעניין עיסקאות שבויים?

תשובה:

שלום וברכה

פיקוח נפש ופדיון שבויים הוא אחת המצוות החשובות, העומדת במקום ראשון במעלה לא רק מצד מצות חסד, אלא גם ובעיקר משום שמדובר במקרים רבים ובודאי במקרה שלפנינו עם החמאס, בפיקוח נפש אמיתי. כל רגע שהם שם זו סכנת נפשות של ממש. כך שאין ויכוח על כך שפדיונם והצלתם הוא הדבר שאנחנו צריכים לשים בראש מעיינינו.

יש שני נושאים שצריכים להלקח בחשבון בכל פדיון שבויים, הראשון הוא ההלכה שאין פודים את השבויים יותר מכדי דמיהם, ובראשונים נתנו כמה טעמים בדבר, אם מחמת שיקול כלכלי שהיהודים לא יעמדו בכך, או משום שזה נותן מוטיבציה לגויים לחטוף עוד, ראה גיטין מה א ובראשונים, אמנם בתוס' שם נח א כתבו שכאשר השבוי בסכנת נפשות פודים אותו גם בדמים יקרים. וראה פתחי תשובה יו"ד סי' רנב ס"ק ד.

והנושא השני הוא אם השחרור של האסירים לא גורם להחזרת מחבלים לשטח והגברת טרור. 

שני הנושאים הללו צריכים להבחן לא רק על ידי רב אלא על ידי גורמי מקצוע.

קטונתי כמובן מלהשיב ספציפית, אבל בעיני הדיוט שלי העיסקה המתגבשת כרגע במדינת ישראל נשמעת סבירה מאוד, אין כאן יותר מכדי דמיהם, לא מדובר בשחרור המוני כמו שהיה בעיסקאות קודמות, ומבחינת רמת הסיכון בעיקרון השחרור הוא של מחבלים שהם דגי רקק, אמנם כמה מהם ניסו לרצוח בפועל וכמה בודדים גם חוזרים לתחומי הקו הירוק שזה יותר בעייתי, אבל לא מדובר במחבלים משמעותיים אלא בנשים וילדים.

[לגבי עיסקאות שבויים עם חילים יש שטענו סברא מענינת, שכאשר מדינה שולחת חייל לקרב והוא מסכן את עצמו, יש כאן סוג של התחייבות בסיסית לעשות הכל למען השבתו הביתה. כלומר אינו דומה אדם פרטי שהסתבך עם איזה גוי, שאני בא לקיים בו מצות םדיון שבויים על פי גדריה, לחייל שמסכן עצמו למען הכלל והציבור בעצם כתנאי בסיס מתחייב לעשות הכל למען בטחונו].

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ואוו. איזו תשובה יפה. הקפתם (במידת הקיצור אומנם) אבל בצורה נפלאה את שני העיניינים העיקריים.
    לגבי אזרחים שגרו קרוב לגבול, אין סוג של חוזה עם המדינה שישמרו עליהם? ואם יש חטיפה חייבים להחזירם? כי זה לא התנחלות בכח, או נגד החלטת הצבא. אדרבה, זה בעידוד לכאורה של המדינה. הם העוטף שלנו.

  2. מה לגבי הפסק של הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל (לגבי פדיון הגר"י הוטנר זצ"ל) שגדרי מלחמה שונים במהותם, ולא נותנים כלום לאוייב באמצע מלחמה, ואין זו הסוגיא של פדיון שבויים שבמשנה ובגמרא ששם מדובר בדמי כופר.

  3. אינני בקי בהיסטוריה, אבל אני לא חושב שאנשים התיישבו מתוך רעיון של ביטחון אלא מטעמים כלכליים, ולכן זה כבר יהיה מרחיק לכת לפי דעתי. אבל שוב, אנחנו מדברים על העקרונות, מה שבפועל צריך לדעת פרטים מדוייקים.

  4. אינני מכיר את הפסק, אבל השאלה שלך היא לב הענין כמובן! אבל זה שיקול מבצעי לגמרי, מה טוב ונכון לנו, מה השיקולים ומה יגרום למה. אני שומע דיבורים כמו זה שאתה אומר "אם החמאס כל כך רוצה עיסקה סימן שזה טוב לו", זו אמירה נכונה, אבל שוכחים שאותו כלל גם תקף לגבינו… אנחנו גם מאוד מאוד רוצים עיסקה, אז אולי זה טוב גם לנו?!?! אנחנו לא יכולים לשאת את המחשבה על הילדים הרכים שנמצאים אצל המרצחים הללו, זה לא נושא של מה בכך. שוב, אינני מביע דעה, אין לי נתונים וגם לא ניסיון, ואני לא טיפש די הצורך בשביל להביע דעה בנושא כה משמעותי כאשר אני כל כך לא כשיר, רק מציג צדיים הלכתיים.

  5. במחילה אבל לא הבנתי משהו. כמובן שאני לא מתיימר להבין בביטחון אבל קצת בהיסטוריה. אנחנו הרי יודעים בדיוק מה קרה עד היום כל פעם שהייתה הפסקת אש. היימח שמוניקים התארגנו מחדש. וכל הדלק שנכנס נשדד על ידם להפעיל עוד טילים. והמחבלים הארורים ששוחררו חזרו לפעולה. למה שנחשוב שכעת זה יהיה שונה? גם אם מדובר בנשים וקטינים ובכאלו שרק ניסו ולא הצליחו לרצוח? מתי נלמד היסטוריה ונלמד מההיסטוריה?

  6. שאלתך זו היא מקצועית ולא הלכתית ואני לא איש מקצוע. אני מניח ורוצה לקוות שכחלק מההסדר כאן נלקח בחשבון כיצד מוודאים שהם לא יוכלו להתארגן עם נשק חדש, ואולי גם לפקח לפחות באופן חלקי על נושא הדלק, אבל הנושא המקצועי הוא לא התחום שלנו.

  7. כבוד הרב מדוע זה לא נושא הלכתי מובהק? פיקוח נפש השבויים מול החיילים והאזרחים? ובקשר לכך שמקבלי ההחטות ידאגו לכך ויפקחו הרי שיש לנו נסיון מר איתם. בא לא נטמון את הראש בקיר ולא נהיה כאלו תמימים. ידוע הרי שהם לא מונעים משיקולים מוסריים גרידא. או משיקולי בטחון טהורים. חיי אדם. יש הרבה אג'נדות. שיקולים פוליטיים ואחרים. ויש ״מה יאמרו״. איך ציבור המצביעים יגיב ואיך ״הדוד מאמריקה״ יקבל את זה והפריץ מהאו״ם יעשה נו נו נו.

  8. לא אמרתי שאין שיקול הלכתי, אבל לא ניתן לקיים את הדיון ההלכתי בלי כל הנתונים והמון ידע מקצועי ושיקול דעת מקצועי.
    לא אמרתי שאני בטוח שכל מי שעומד בראש הפירמידה הפוליטית נאמן עלי במאת אחוזים, אבל לי ודאי אין נתונים ואין לנו ברירה, מוסרית וגם טכנית אלא לקוות שהם עושים טוב.
    אגב, לא להרגיז את אמריקה זה גם שיקול שיש בו אמת רבה כיון שאנחנו צריכים אותם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל