לתרומות לחץ כאן

חנוכייה מהודרת או חיים צנועים?

שאלה:

אני מאד אוהב חנוכיה פשוטה
האם הסיבה שרוב גדולי ליטא מדליקים בפשוטה זה בגלל שהם העדיפו את הפשטות? וביתר דקדוק חשבו שלהדר זה להיות פשוט?
על הגריש"א זצ"ל מסופר שטען שייגנב אם ישים כסף, ומשמע שלולא כן היה עושה חנוכיית כסף
למעשה רוב ככל הגדולים כולל הגריש"א (בפועל) הדליקו בחנוכיה ממש פשוטה
ניתן לומר שהם סברו שכסף הוא לא הידור? הרי באתרוג אם מאן דהו היה מביא להם מהודר היו לוקחים זאת.
מפריע לי שהיום זה נכנס לציבור ולפעמים אף בין מאורסים היוקרה הזו… לתת חנוכיית כסף
סליחה על הביקורת
הגרשז"א בהלכות פסח כותב שבן תורה דרכו להיות בכלים פשוטים ורק בליל הסדר יש חידוש שישים כלים מהודרים על השולחן
אבקש לשמוע דעתכם
(מדריך החתנים שלי סרב לקבל מחמיו שעון יוקרה כשהיה מאורס, בגלל החינוך בביתו להתרחק מיוקרה)

כמו כן יש מהדרים להדליק בפתחים שונים, נכון לקבוע שלא ראינו כן אצל רוב גדולי ישראל שהדליקו רק במקום אחד?

תשובה:

שלום וברכה

אין ויכוח על כל שיש הידור בחנוכית כסף, כולנו מכירים את מאמרו של רבי יצחק סגי נהור בן הראב"ד שנתן עשר דרגות להידור בחנוכיה. והדבר מובא גם בפוסקים בלא חולק.

אלא שמשתי סיבות לא הקפידו על כך, האחת פרקטית, כיון שמשתדלים להדליק בחוץ מי שיש לו פתח לחוץ, זה עלול להגנב, והשניה משום שזה עולה הרבה כסף ויש סדרי עדיפויות. זה לא דומה לאתרוג שם החפצא של המצוה עצמו מהודר יותר וגם התורה הקפידה על הדר באתרוג, כאן זה רק הכלי המשמש למצוה. החפץ חיים כידוע היה אומר שכל ספר שהוא קונה זה נתח של חיים [כי ספר עולה כסף ולהשיג כסף צריך לעבוד] ולכן הוא מעדיף לשאול ספרים… אז בכל דור והשפע שלו, אבל חיים פשוטים זו בהחלט מעלה רוחנית.

כמובן כל זה דיון כאשר הנושא הוא הידור, כאשר הנושא הוא סתם מתנות יוקרה אכן אין לזה טעם. וכל אחד לפי ענינו. ובאמת תיקון גדול יהיה אם יעשה קצת סדר והרגלים פשוטים במתנות החתונה שמכבידים על הורים רבים בימים בהם ההוצאות הן עצומות.

אגב, כאשר חמי ביקש לקנות לי שעון זהב אמרתי לו שאין לי בכך אפילו קמצוץ של הנאה וזה פשוט בל תשחית, הוא הפציר מאוד לקנות משהו, ולבסוף הביא לי טור השלם של מכון שירת דבורה שמשמש אותי נאמנה ובאהבה גדולה עד היום.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כאן אתה מדבר על נושא אחר לגמרי, יש מחלוקות שונות לגבי מקום ההדלקה הנכון, ויש בתים בהם יש ספקות ובתים בהם אין ספקות, ולכן אין מקום להקיש ממקרה למקרה ומאדם לאדם, ואם אנחנו מחפשים במה כדי למחות ובאלו נושאים להתעורר יש לנו מספיק דברים להתחזק בהם, מה לנו למצוא את החסרון דוקא באלו שרוצים להדר במצוות ולקיימן בצורה הכי טובה…

  2. לא מחפש לבקר… אני שואל האם נכון לטעון שרוב מניין ובניין של גדולי ישראל הדליקו רק במקום אחד
    ושזה לא לשווא שלא החמירו

  3. ראשית אינני יודע, שנית זו לא ראיה לכלום, אם נניח יש ויכוח בין הגרי"ש אלישיב לגרש"ז אויערבך אם אני מדליק בחלון או בפתח של חדר מדרגות, אז ברור שכל אחד מהם נהג כפי דעתו, אבל מה אעשה אני במידה ואין לי רב קבוע משלי [דבר לא טוב..]? לכן יש שמדליקים גם וגם מחשש אולי כאן ואולי שם [גילוי נאות, אני מדליק רק חנוכיה אחת].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל