לתרומות לחץ כאן

צום תשעה באב – פעם ראשונה

שאלה:

אני מתחזק ובבלי נדר לראשונה רוצה לצום בתשעה באב, כיצד נערכים לצום? מתי הוא מתחיל ומתי מסתיים? מה מותר ומה אסור לעשות?

תשובה:

שלום וברכה ידידי

ראשית ברכותינו להצלחה רבה בדרך החדשה! יהיה ה' עמך ותזכה לשמחה גדולה בעבודת ה' ובקיום המצוות.

צום תשעה באב הוא יממה שלמה, והוא מתחיל ביום רביעי 26/7 בשעה 19:45 זמן שקיעת החמה [כדאי להקדים כמה דקות כדי שלא להכשל]. הצום מסתיים למחרת ביום חמישי עם צאת הכוכבים בשעה 20:10.

באופן כללי אין לחשוש כל כך, אנשים צעירים ובריאים צמים ללא קושי מיוחד בדרך כלל, אבל בכל זאת חשוב להערך. לצום נערכים יומיים קודם, בשתייה מרובה [הגוף לא מעכל שתייה מרובה בבת אחת, ולכן בכל היומיים שלפני הצום שותים יותר וכך הנוזלים נספגים בגוף. באכילת חלבונים שזה דבר מחזק [לא בשר ועוף שזה נהגו להמנע מלאכול באותו שבוע בגלל האבלות על חורבן בית המקדש, אבל דגים וחלבונים מהצומח], וביום רביעי יש לאכול גם פחמימות מורכבות, לחם מלא, אורז וכדומה.

בתשעה באב עצמו האכילה והשתייה אסורים, הרחיצה אף היא אסורה, וגם בנטילת ידים נוטלים רק על האצבעות. קיום יחסי אישות אסור. וגם לא נועלים נעלי עור אלא קרוקס וכדומה. המנהג הוא עד חצות היום גם לשבת על כסא נמוך כמו אבלים.

ביום זה אנחנו עוסקים בעניני החורבן, קוראים בספרי ההיסטוריה על החורבן, אומרים קינות, מתעמקים במשעות של הדברים הללו ביחס אלינו, איך זוכים להגאל וכו', יש המון הרצאות היום ברשת שניתן לשמוע.

תצליח מאוד ושנזכה כולנו לגאולה שלמה!

ומי יודע… אולי עוד נזכה למשיח וכלל לא יהיה צום השנה…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה המפורטת. לדעתי מתאים כאן גם לציין את כל עניין הסעודה מפסקת שלפני צום תשעה באב מכיוון שיש בה דינים מיוחדים. זכרוני אינו רענן בנושא כרגע אבל אם אני לא טועה יש את כל הקטע של לא לאכול שני תבשילים בסעודה זו. נראה לי שגם כדאי לברר מה היא בדיוק הסעודה הנחשבת סעודה מפסקת שלפני הצום מבחינת זמנה, ומה בדיוק נחשב שני תבשילים או תבשיל אחד.

  2. אני כתבתי רק לגבי תשעה באב עצמו, נכון הדבר שנהגו בארוחה האחרונה לפני הצום לאכול רק תבשיל אחד, ולכן כדי לשבוע יש לאכול לפני כן ארוחה מלאה וטובה, ואז הולכים לתפילת מנחה ואחר כך סמוך לסוף היום אוכלים שוב לחם עם ביצה קשה שהיא מאכל אבלים, ואפשר גם ירקות וכדומה דברים לא מבושלים, וזו סעודה מפסקת שאוכלים אותה בצער כאבלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל