לתרומות לחץ כאן

עזה חלק מארץ ישראל? / התיישבות בעזה

שאלה:

האם עזה היא חלק מארץ ישראל כל הרצועה? האם עלינו מבחינה תורנית ליישבה? ומה היחס לבית הכנסת העתיק בעזה (נמצא בשכונת א-רימאל), נוהגים בכזה מקום קדושה? משום מה אוייבינו על פניו לא השמידו את המקום , האם בית כנסת כזה חייבים לנהוג בו קדושה ולגואלו מהאויב?

נ.ב. אולי השאלה לא נשלחה , אך לא קיבלתי מענה על שאלתי הקודמת בעניין אליעזר עבד אברהם
וגם לא מצאתי שפרסמתם אותה באתרכם במוצש

תודה על הכל וסליחה אם פספסתי

תשובה:

אינני מוצא שאלה שלך על אליעזר.

לגבי עזה, אני מעתיק לך מתוך מאמר בענין:

באשר לגבול הדרומי, שבט יהודה מוריש את אזור עזה עם כיבוש הארץ בהנהגת יהושע בן נון: 

 ויכם יהושע מקדש ברנע ועד עזה  ואת כל ארץ גשן ועד גבעון (יהושע י, מא).

…וילכד יהודה את  עזה ואת גבולה  (שופטים א, יח).

אמנם שבט יהודה לא השלים את כל כיבוש אזור עזה (יהושע יג, ג), אך אזור זה ניתן נחלה לשבט יהודה: 

ויהי הגורל למטה בני יהודה… (יהושע טו, א)… זאת נחלת מטה בני יהודה למשפחתם … (שם כ)… אשדוד בנותיה וחצריה,  עזה בנותיה וחצריה עד נחל מצרים  והים הגבול הגדול וגבול (שם מז).

בימי שלמה המלך היה כל המרחב הזה תחת שלטונו:

כי הוא רדה בכל עבר הנהר  מתפסח ועד עזה  בכל מלכי עבר הנהר, ושלום היה לו מכל עבריו מסביב (מלכים א ה, ד).

עזה שימשה אם כן אבן גבול לנחלת עם ישראל בארצו בגבול הדרומי. עם שוב עם ישראל לארץ לאחר גלות בית ראשון, ההתיישבות בגבול הדרומי הייתה עד אשקלון. ולפיכך, עזה היא בתוך גבולות עולי מצרים אך מחוץ לגבולות עולי בבל.

אמנם לאורך כל השנים היו קהילות יהודיות בעזה, אין לנו חובה לגאול את המקום הזה וליישבו הוא מיושב כיום בהמוני ערבים ואסור לנו לסכן את נפשותינו בענין זה, לעתיד לבוא הוא יהיה חלק מארץ ישראל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אז היה אסור לגור בגוש קטיף?
    שאלתי והשאלה לא נקלטה שוב… למה ואיך רבקה משתחווה או יוצרת קשר עם אדם זר? ואיך הוא נותן על ידי ועל אפה נזמים? ובכלל חסד זה העיקר ולא צניעות? ולכאורה יש בהתנהגותה חוסר צניעות . לשים נזם על האף זה לא מנהג גוי?

    שבוע טוב והרבה תודה

  2. היה מותר לגור בהחלט כי זה מגבולות עולי מצרים.
    בכל נושא הצניעות אצל האבות, הכל תלוי באנשים ובמעלתם, וכיון שהיו קדושים ומרוממים השיח ביניהם לא נשא כל חשש לאופי אסור.
    בנוגע לשאלתך איך אליעזר בודק אותה רק בחסד, אולי בכלל היא מאמינה בעבודה זרה של בית אביה? השיב על כך הגאון הצדיק רבי אליהו לופיאן זצ"ל משגיח ישיבת כפר חסידים ועוד, שאליעזר ידע שאם יש לה מידות טובות ברמה מיוחדת כזו, לא משנה במה היא מאמינה, בנקל יסבירו לה הכל והיא תבין. עיקר הבעיה באדם שחוטא, הוא המידות הרעות שלא מאפשרות להביאו לדרך הישר. זה חידוש מפליא שיש הרבה להעמיק בו ולהבין את גבולותיו.
    נזמים בזמנם היו כנראה מנהג כל הנשים, היום זה אכן כדבריך מנהג גויים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל