לתרומות לחץ כאן

איך נזכה לגאולה?

שאלה:

שלום וברכה,
רציתי לשאול, במיוחד במצב הקשה שאנו נמצאים בו מיום שמחת תורה, אבל גם לפני.
אני חושב הרבה על העניין של הגלות והגאולה.
וזה על שיש לנו לצערנו הסתר פנים, וכ"כ הרבה שנים של גלות ארוכה וקשה.
ושאין לנו גם שכינה, אורים ותומים שהיה אפשר להישאל בו וכו'.
אז, כידוע, יש את העניין של שנאת חינם שזה בין אדם לחבירו, שבגללה היה חורבן בית שני.
וכן את העניין של בין אדם למקום, שאם ישמרו ישראל שבת אחת מיד נגאלין. (אולי אני טועה ואשמח לדעת מה מדויק יותר, אבל כפי שהבנתי, כתוב שאם ישמרו ישראל ב' שבתות מיד נגאלין, ושמרו שבת אחת עד שבא צלפחד וקושש עצים ביום השבת, ומאז, צריך עוד שבת אחת).
עד כאן זה ידוע.
אבל, ואיני מתיימר לומר שאני מבין משהו בקבלה, אבל קראתי, ואשמח לדעת באמת מה התשובה.
האם זה נכון שבגלל אדם הראשון, יש דברים שהוא גרם, בגלל חטא עץ הדעת, ואולי גם שפירש מן האשה ק"ל שנה, האם זה נכון שבגלל זה העולם לא כמו שצריך להיות, וצריך שזה יסתדר ויתוקן ורק אז תהיה הגאולה. גאולה שלמה מכל הבחינות?
אם כך, איך זה יכול להיות מתוקן, במה/ומי זה תלוי?
אני מקווה שהשאלה שלי ברורה.
יישר כח.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה בדבריך אתה מערבב בין שני מושגים ששניהם נכונים:

נכון הדבר שמוטל עלינו ותפקידנו בעולם הזה לתקן את חטא אדם הראשון, שנשמתם של כל ישראל הם חלקים מנשמתו שנתחלקה לשישים ריבוא וכו'. ועבודת ה' שלנו מכוונת לכך, שעל ידי מעשינו אנחנו מתקנים את חטאו, לא על שפרש מהאשה אלא שאכל מעץ הדעת.

אולם מעבר לכך יש לנו את האחריות למעשים שלנו וזה העיקר מבחינתנו כרגע.

כאשר אנחנו חוטאים, וזה לא מדבר רק על מי שאינו שומר מצוות, אלא כל אחד מאיתנו, עלינו לשוב בתשובה לה' יתברך, כדי שנהיה ראויים לגאולה, אף אחד מאיתנו לא יכול לומר על עצמו שהוא כבר מתוקן וראוי לכך… אז נכון שיש אפשרויות של קיצורי דרך כביכול כגון שעם ישראל כולו ישמור שתי שבתות, אבל יש קודם כל את דרך המלך והיא החשיבה הפנימית של כולנו, שנעשה הכל כדי להתחזק ולהתקדם שנהיה אנחנו עצמנו כל אחד מאיתנו ראוי לזכות לגאולה. וחלק מזה הוא גם לצפות לגאולה להאמין בה ולהתפלל עליה.

יתן ה' שנזכה לראות בשוב ה' שבית ציון במהרה בימינו.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. שלום וברכה,
    להבנה ברורה יותר של התשובה:
    אם כל אחד ישמור 2 שבתות, וכן לא תהיה שנאת חינם, אבל עדיין לא יתוקן חטא אדם הראשון, אז לא תבוא הגאולה?
    ובכלל, איך מתקנים את חטא אדם הראשון?
    בשלמא, שמירת שבת, וכן אהבת חינם אני מבין אבל חטא אדם הראשון, מה אדם ביכולתו לעשות בשביל זה?
    תודה רבה.

  2. אני מבין.
    ולפי זה, אם נתקן את הפגם הזה של אדם הראשון, ועדיין לא תיקנו את השבתות ו/או שנאת חינם, גם עדיין ח"ו לא תהיה הגאולה?
    זה גם וגם צריך להיות?

  3. אין דבר כזה… זו סתירה לוגית, תיקון חטא אדם הראשון הוא בקיום המצוות על ידינו, איך נוכל לתקן פגם זה בלי לשמור שבת?

  4. זאת אומרת צריך את הכל.
    זה לא רק באהבת חינם ובשמירת שבת.
    צריך:
    אהבת חינם
    שבת
    ואז, כנראה יתוקן חטא אדם הראשון.
    ואי אפשר בלי כל זה, אלא לפנים משורת הדין?

  5. צריך גם לעשות גאולה בעצמנו.. למשל לעלות לארץ ולבצע את קיבוץ הגלויות..(מבלי להכנס כרגע לדיון באיזה מקרים אדם פטור)

  6. גאולה זה לא רק שאנחנו מתפללים וכדו' ומשיח מגיע ועושה את כל העבודה.. חלק גדול מהגאולה מתבצעת בהשתדלותנו הטבעית, כמו שהיה למשל בתקופת בית שני.. וכמובן שכל תפילה ומצווה מסייעים הרבה לקירוב הגאולה ושתהיה ברחמים

  7. למה גם אז זה יהיה לפנים משורת הדין?
    לא מגיע לנו, העם הנבחר, שלווה ושקט?
    ושאלה נוספת, שאתמול בלילה חשבתי עליה:
    אם עדיין לא תוקן חטא אדם בראשון, מדוע היה בית המקדש הראשון ועוד יותר מזה, מדוע היה בית המקדש השני? מדוע אחרי גלות בית ראשון נבנה השני? וכי אז כבר תוקן חטא אדם הראשון?
    איפה יש תשובות לכל השאלות הללו?
    (אני מתכוון באליו ספרים, קבלה, חסידות?)
    שאלות בשביל לדעת גרידא, לא בשביל לקנטר חלילה וחס.

  8. 1. לא מגיע לנו כלום, מי יכול לבוא ולומר שהוא מתוקן ושלם ומושלם… צריך להודות לקב"ה על כל מה שמקבלים ויש.
    2. בית ראשון ושני זה לא ימות המשיח ובודאי לא חיי העולם הבא, זה אמנם לא גלות, אבל זה עדיין לא מה שאנחנו מצפים לו. גם אז ציפו למשיח.

  9. זה שבית ראשון ושני זה לא גאולה אחרונה זה לא אומר לכאורה שבגאולה שלישית הכל שונה ולא נצטרך לפעול גם בהשתדלותנו.. ואדרבה אפשר לומר שיש מעלות מסוימות בהשתדלות מצידנו כי כך האדם שותף בתיקון העולם ויש לו מעלה בכך, וכן הוא יותר נקשר לדבר כמו שאדם שעובד על משהו יותר מעריך אותו ונקשר אליו.

  10. לא אמרתי שאין לנו לפעול בהשתדלותנו, אמרתי רק שזה נושא רחב ועמוק וגדריו שנויים במחלוקת, ידוע שהגר"א ראה ענין מיוחד בטירחה לשוב לארץ ישראל, וראה בזה קירוב לגאולה, הרמב"ם מביא את כל הלכות מצות בניית בית המקדש, כלומר זו חובה עלינו ולא ירד באש מן השמים, אבל זה כבר יהיה לאחר בוא המשיח, יש בכלל מחלוקת מתי תהיה שיבת ציון והבאנו כמה פעמים מדברי הספורנו שסבר שזה לפני בוא המשיח וכך באמת חזינו בעינינו ועוד יש להאריך בזה.

  11. אני מבין.
    אבל במה זכו אז שנבנה בית המקדש הראשון והשני?
    זאת אומרת, מדוע אז כן זכינו שלא היה גלות אפילו שעדיין לא ניתקן חטא אדם הראשון, ואילו כיום בשביל בית המקדש צריך שכן יתוקן הכל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל