לתרומות לחץ כאן

החובה לבדוק את נביאי האמת בזמנינו

שאלה:

1] מלך מלכי המלכים הקב"ה,
ברור שרשאי לגלות נביא אמת, בהדרגה איטית, כגון מספר שבועות/חודשים/שנים.
א] הן מבחינת מידת הוודאות הניתנת לנביא משום נבאותיו.
שהרי יתכן שבהתחלה, הנביא יקבל נבואות שהן רק מעט מרשימות.
ובהדרגה איטית, כגון רק לאחר מספר שבועות/חודשים/שנים הנבואות שיקבל יהיו מרשימות יותר.
ב] הן מבחינת מידת הקרבה/ריחוק של הקהילה.
שהרי יתכן שבהתחלה, הנביא יקבל נבואות רק לקהילתו הקרובה של הנביא אמת.
ובהדרגה איטית, כגון רק לאחר מספר שבועות/חודשים/שנים, יקבל נבואות גם לקהילה רחוקה יותר.
ולא מוכר כל כלל הלכתי לפיו,
אסור לנביא אמת להתגלות בהדרגה איטית כזאת.

2]
א] הוראת שעה של נביא אמת,
שאין בה איסור עבודה זרה,
יכולה להתיר לעבור על הלכות התורה למשך פרק זמן מוגבל.
ב] נבואה רלוונטית של נביא אמת,
יכולה לגלות מה הפסיקה/המלצה ההלכתית המיטבית,
לספק/מחלוקת בסוגיה הלכתית חשובה מאוד.
ורק משום ש"לא בשמים היא",
זה לחלוטין לא אומר,
שהפסיקה שרב בכיר יקיים במציאות הגשמית="בארץ", בלי עזרת נבואה,
בהכרח תהא פסיקה הלכתית חכמה ורצויה יותר,
מפסיקה/המלצה הלכתית [המלצה במובן שאינה הוראת שעה מחייבת],
שתתקבל בנבואה של נביא אמת.
דהיינו שהוראת שעה ו/או נבואה של נביא אמת, יכולה להיות חשובה מאוד.

3] בוודאי מוסכם שכל יהודי, שאינו יהודי אורתודוקסי,
המעיד שקיימות לו ספקות באמונה בתורה היהודית אורתודוקסית,
מוכרח לקיים השתדלות כדי להשיג וודאות בתורה היהודית אורתודוקסית.
ולפחות בעיקרי אמונה של התורה היהודית אורתודוקסית.

השאלה ההלכתית:
למה בספקות בתורה היהודית אורתודוקסית,
חובת השגת ההוכחה, "דע מה שתשיב לאפיקורוס" [מתוך:המשנה.סדר-נזיקין.פרקי/מסכת-אבות.ב'.י"ד.],
הינה הן על הקהילה היהודית אורתודוקסית,
והן על כל פרט יהודי.
ולכאורה במיוחד נכון לגבי פרט שאינו יהודי אורתודוקסי.
שהרי סביר להניח, שהוא עם בעיה הלכתית גדולה יותר,
מהבעיה ההלכתית, של פרט יהודי אורתודוקסי השומר תורה ומצוות,
גם אם גם לו קיימים ספקות בוודאות התורה היהודית אורתודוקסית.
אבל,
בהוראת שעה ו/או נבואה של נביא אמת, שעדיין לא נודע לכל שהוא נביא אמת,
קיימת סברה הלכתית,
שכל חובת השגת ההוכחה, ווידוא אמיתותה, היא רק על הנביא אמת הזה.
ואין כל חובה על הפרט, אפילו לא על פרט שהינו רב בכיר.
ואפילו לא באמצעות שליח,
המומחה לתחום הזה, של וידוא אמיתות כל הנבואות, וההוראות שעה, והדברי תורה, שאמר נביא מסוים בדורנו.

השאלה הזאת, הינה שאלת הלכה למעשה.
קיים בדורנו רב יהודי אורתודוקסי, שאומר בגלוי שהוא בגדר נביא אמת.
וכן קיים תיעוד של קהילה יהודית אורתודוקסית בדורנו, שמתעדת את דבריו כבר תקופה ארוכה,
ואומרת שכל דברי התורה שלו תקינים, ושאין נבואה חיובית שאמר ולא התגשמה.
ולמרות זאת,
לכאורה ברור, שלא כל רב יהודי אורתודוקסי בדורנו, מקבל את היותו בגדר נביא אמת.
ולכן שאלה אם בכלל קיימת חובה הלכתית,
שכל רב יברר ויבדוק בצורה רצינית.

תודה.

תשובה:

מזמן שנחרב בית המקדש הראשון בטלה הנבואה מישראל, ואין לנו היום נביאים, וכמו שהעידו חז"ל תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יב עמוד ב: "א"ר יוחנן: מיום שחרב בית המקדש, ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות". ואף שיש עוד דעה שם בגמרא, לעם ישראל יש ניסיון של אלפיים שנה עם "נביאים" שונים, עד היום כולם היו שוטים מופלגים… רובם היו מאובחנים קלינית ככאלו, כך שיש לנו הוכחות לאורך אלפיים שנה שהלכה כרבי יוחנן… ולכן, היום ודאי לא מוטלת עלינו לבחון את ה"נביא התורן".., ויש לנו לסמוך על בורא עולם שכאשר יבוא זמן הגאולה ונזכה שוב לנביאי אמת, הוא ידע לכוון אותנו לכך.

ברכה והצלחה ובשורות טובות.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שאלות חדשות בנושא קרוב:

    1]
    בתלמוד הבבלי, בבבא בתרא י"ב, רשום:
    א]
    "אמר רבי אבדימי דמן חיפה: מיום שחרב בית המקדש,
    ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים.".
    [התלמוד-הבבלי. בבא-בתרא. י"ב. א'.].
    ב]
    "אמר רבי יוחנן: מיום שחרב בית המקדש,
    ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות".
    [התלמוד-הבבלי. בבא-בתרא. י"ב. ב'.].
    השאלה:
    האם המחלוקת
    בין מה שאמר רבי אבדימי דמן חיפה,
    לבין מה שאמר רבי יוחנן
    הינה מחלוקת שהיא בגדר ספיקא דדינא=ספק בהלכה?
    או שזה ספק מה המציאות בלבד?

    2]
    "הכובש את נבואתו,
    והמוותר על דברי הנביא,
    ונביא שעבר על דברי עצמו,
    מיתתן בידי שמים.
    שנאמר "אנכי אדרוש מעמו" [.דברים.י"ח.י"ט.]".
    [.משנה. סדר נזיקין. מסכת סנהדרין. פרק י"א. משנה ה'.].
    השאלה:
    אם כן חלה חובה הלכתית, לברר ולבדוק
    את התיעוד שספק יכול להוכיח שרב יהודי אורתודוקסי הינו נביא אמת.
    אז מה דינו של המוותר על לברר ולבדוק.
    האם הוא חייב מיתה בידי שמים,
    כדין המוותר על דברי הנביא אמת?

    תודה.

  2. 1. ספק במציאות.
    2. היום אין חובה לברר כי נקבע והתקבל והוכח שאין לנו היום נביאים, וכל מי שמתיימר לדעת דברים מעבר לראייה אנושית הוא נוכל או אדם הלוקה בנפשו. אנחנו ממתינים ומצפים לבוא המשיח, או אז תחזור הנבואה לישראל.

  3. 2] לפני שחרב בית המקדש,
    אם מישהו הי' מקיים כך,
    אז הוא הי' חייב מיתה בידי שמים,
    כדין המוותר על דברי הנביא אמת?
    או שוודאי שזאת חובה שנמצאת רק על רב בכיר,
    ולכן רק רב בכיר שהי' מוותר על לברר ולבדוק
    תיעוד שספק יכול להוכיח שרב יהודי אורתודוקסי הינו נביא אמת,
    הי' מתחייב מיתה בידי שמים כדין המוותר על דברי נביא אמת?

    תודה.

  4. הכוונה שבזמן כתיבת התלמוד הבבלי הי' עדיין ספק במציאות.
    וספק דאורייתא לחומרא.
    לכן, הייתה תקופה מסוימת
    שהמשיכו לבדוק כל מי שהיה חשוד בהיותו נביאי אמת.
    ומשלב מסוים של ניסיון בבדיקת חשודים,
    לפחות לדעת חלק משמעותי/ניכר מהרבנים פוסקי ההלכה:
    "הוכח שזה וודאי,
    שאין כל נביא אמת בדורות שהיו אחרי החורבן,
    וגם אין כל נביא בדור שישנו [בדור של אותו רב פוסק הלכה],
    וגם שאין כל סיכוי שיהא נביא אמת עד ביאת המשיח.".
    ולכן נפסקה הלכה חדשה:
    "אין יותר כל חובה הלכתית
    לנסות לברר ולבדוק כל מי שחשוד בהיותו נביא אמת.
    אפילו אם מי מאותם חשודים
    הינו רב יהודי אורתודוקסי שמדווח שהוא נביא אמת.
    משום שזה ביזבוז זמן מוחלט.".

    האם זאת הבנה תקינה של ההסבר?
    אם כן, שאלה האם ניתן לראות בפוסקים
    באיזה שלב נפסקה ההלכה החדשה הזאת?

    תודה.

  5. אלון, לא כל דבר צריך מאמר מנומק, לעם ישראל יש גם תבונת הלב, ולגדולי תורה מנוסים, חכמי התורה לדורותיהם, מסורה הזכות והרשות להשתמש בה. כמובן זה אמור להתכתב עם כל ידיעותיהם וראייתם התורנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל