לתרומות לחץ כאן

מה ההוכחה לכך שהתורה מן השמים?

שאלה:

שלום הרב , אני לומד בישיבה גבוהה
ויש לי שאלה אחת באמונה אפשר להגיד
השאלה היא מי אמר שאלוקים באמת נתן את התורה והתורה היא באמת ציווי אלוקי
שאלתי כמה רבנים מהישיבה שלי וגם מהידברות והם ענו לי תשובות לא מספיק טובות אשמח אם תוכל לעזור לי ולענות לי תשובה לשאלה שלי או להוסיף על אחת מהתשובות שלהלן אני הביא
ההוכחות שלהם שאלוקים נתן
את התורה בקצרה :
1. הדת שלנו היא הדת היחידה שיש לה התגלות לקבוצה של אנשים לעומת שאר הדתות
ומכך ששאר הדתות לא הביאו הוכחה כזאת שהיתה להם התגלות המונית
זאת אומרת שאי אפשר להביא הוכחה כזאת אלא אם כן זה באמת קרה
זאת אומרת שביהדות באמת היתה התגלות אלוקית
2.
במדע טבעי זה משהו שקורה יותר מפעם אחת
אותו דבר בהיסטוריה טבעי זה מה שקורה יותר מפעם אחת כמו שאומרים ההיסטוריה חוזרת על עצמה
וכיוון שהטענה שאלוקים נגלה לקבוצה של אנשים נמצאת רק ביהדות
זאת אומרת שזו טענה לא טבעית ונמצאת רק ביהדות כי רק ביהדות אלוקים באמת נגלה לקבוצה של אנשים
3.
כל דבר בהיסטוריה קורה לפחות פעמיים
בדפוסים שחוזרים על עצמם
למה התגלות לקבוצה לא נמצאת פעמיים כביכול בהיסטוריה
חייב להיות כי זה דבר שאלוקים עשה ולא טבעי ולכן לא קרה פעמיים
לכן חייב להיות שהיהדות אמת
4 .
בעם שלנו יש תרבות של גילוי אלוקות
ורואים את זה בעין שהעם הזה תמיד יש לו תרבות של גילוי אלוקות
ולכן אתה יודע שאלוקים התגלה לעם הזה
בעם הזה רואים שיש תרבות של גילוי אלוקות
בגלל:
א.
עם ישראל הוא העם היחיד שגלה וחזר לארצו
ב.
לא היה עוד עם שרק כאשר הוא נימצא בארץ הארץ היתה פוריה וכאשר הוא לא נימצא הארץ שוממה
ג.
אין עוד עם שלמרות שהם גרים במקום אחר בעולם ונראים אחרת אחד מהשני עדיין מחשיבים את עצמם בתור עם אחד
ד.
אין עוד עם אחד שכל העמים שונאים אותו ללא סיבה ובכל העמים שומעים עליו ואכפת ממנו
ה.
לא היה עוד עם אחד שהשפיע כל כך על העולם למרות קטנותו
ו.
לא היה עוד עם אחד שהיה אמפריה ונפל והיה אמפריה שוב
ז.
לא היה עוד מקרה שסיפרו על עם שלם שהיה לו אירוע גדול ומכונן
ח.
לא היה עוד מקרה שסיפרו על עם שלם שהיה לו אירוע גדול ומכונן שטוענים שהשתנו בו הפרטים
ט. בנוסף כל הדברים האלה שאמרנו היו בנבואה למרות שאלו דברים לא סטנדרטיים שיקרו שלא קרו בכלל בשום עם אחר
בכל זאת ניבאו כך על היהודים וכך קרה להם
אתה רואה שזה עם של נביאים
עם של תרבות של גילוי אלוקות שמתבטא בכך שיש נבואה
במשך אלף שנים היה נבואה ונפסק אבל עדיין נשאר ניצוצות
ומכך שעם ישראל הוא עם של גילוי אלוקות זאת אומרת שאלוקים התגל. לעם .

הבעיה בתשובות האלו שהם לא נכונות חלק לא נכונים עובדתית חלק לא הגיוניים מבחינה לוגית ויש כאלה שלא הגיוניים מבחינת סיבה ותוצאה אני הסביר איך אני חושב שהתפתח הסיפור של התורה ולאחר מכן אני אסביר למה התשובות שלהם לא נכונות לדעתי

אני אומר:
יכול להיות שבאמת הדת של היהדות זאת הדת הכי מבוססת והגיונית וחכמה
אבל זה עדיין לא אומר שהיא נכונה כיוון שלא בדוק שיש אלוקים בכלל וגם אם יש אלוקים לא בדוק שצריך דת יכול להיות שצריך ללכת על פי המוסר הטבעי של האדם .

והסיפור של התורה התפתח כך(כמובן שהכל תיאורטי ואי אפשר באמת לדעת מה קרה אבל זו אחת מהאפשרויות):

קבוצה של עבדים יצאה ממצריים בהצלחה גדולה אחרי מאות שנים שהם היו במצריים עבדים הצליחו להתחמק מהמצרים על ידי המנהיג שלהם משה שסיפר להם על אבות אבותיהם אברהם יצחק ויעקב ועל הסיפורים שקרו להם ובמדבר הוא עלה להר סיני והביא לקבוצה הזאת עשרה דיברות שאותם יש לקיים

בהמשך הזמן שאחרי משה כאשר היה את יהושעע ואת הנביאים שאחריו התחילו להתווסף סיפורים על האבות על יציאת מצריים ועל המצוות שאותם נתן משה ובאותו כיוון מצד שני התכילו לכתוב קטעים של מצוות וסיפורים שסיפרו אותם הנביאים בעל פה
לאחר כמה שנים שהאכילו אנשים סיפורים מצוות ונבואות התחילו לחבר מהקטעים שלעיל קטעים גדולים יותר עד שחוברה התורה השלמה שאי אפשר לשנותה לאחר מכן נסתם גם התנך ולאחר מכן גם התחילו לדייק מהתורה כל אות שבה ומדרשים ומסורות וכו'

עכשיו נשיב על התשובות שהרבנים ענו לי :

1.
זה ששאר הדתות לא הביאו הוכחה לדת שלהם מהתגלות המונית לא אומר שאי אפשר להביא הוכחה כזאת אלא אם כן זה באמת קרה
‏יכול להיות ששאר הדתות לא טענו את הטענה הזאת לא כי זה לא אפשרי אלא כי
‏מצד אחד זה קשה ליצור אשליה שעם שלם חווה התגלות
‏זה לוקח מאות שנים לבנות סיפור כזה
‏מצד שני זה לא כל כך יעיל כי אפשר עדיין לטעון שזה לא קרה
‏ובנוסף צריך סיפור כלשהו או רקע מסוים לבנות את הסיפור הזה עליו
‏חוץ מזה שיש דתות שמבססות את עצמם על הרגשה פנימית ולא על הוכחות
2-3
יש דפוסים בהיסטוריה שחוזרים על עצמם אבל לא כל דבר חייב לחזור על עצמו בידיוק אותו דבר
עדיין יש דפוסים דומים בדתות אחרות של התגלות גם אם הם לא היו התגלות לקבוצה
טענה של התגלות יש , התגלות לקבוצה לא ,כי רק הדפוסים חוזרים על עצמם בדרך כלל אבל לא הפרטים.
4
א. לא נכון יש את למשל את שיבת היוונים ליוון אחרי נפילת העותמנים.
ב. גם כאשר רוב היהודים לא היו בארץ הארץ לאהיתה שוממה והיה תקופותשהיא היתה פוריה.
‏ ג. יש עמים כאלה כמו ארמנים הודים סינים ועוד
‏ד. לא כל העמים שונאים אותנו למשל הודים וסינים
‏יש מספר סיבות שאפשר לתת לאנטישמיות לאורך השנים מהשפעת הנצרות ועד היטפלות לחלש ולשונה
‏בנוסף הון עוד עמים שחוו שנאה ממים אחרים לאמשנה איפה היו או איזה עמים שלטו עליהם כמו הארמנים
‏למרות שם ישרעל מיוחד ושומעים עליו בכל העולם ניתן לתת לכך הרבה סיבות כמו האנטישמיותכמובן בנוסף הסכסוך עם הפלסטינים נוגע לכל המוסלמים בעולם בנוסף יש עור קונפליקטים שכל העולם מתעניין בהם וההתעניינות תלויה באנשים ובמקומות.
‏ה. זה נכון שלא היה עוד עם שהשפיע כל כך על העולם למרות קטנותו , אבל שוב זה שעם ישראל הוא עם מיוחד זה לא אומר עד כדי כך להגיד שהוא על טבעי היו עוד עמים שהשפיעו על העולם למרות קטנותם לא כמו ישראל אבל יש בתתחומים מסויימים.
‏ו. יש עמים שחוו דברים דומים כמו מצרים סין פרס פולין בנגלדש ובמדינות הבלטיות
‏ז,ח מלחמת טרויה
‏ט. נבואה שמגשימה את עצמה .

כל זה בא להראות שלמרות עם ישראל היא מיוחד זה לא אמר שהוא עם של גילוי אלוקות.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את שאלתך בעיון רב ובענין רב, יש קושי להשיב עליה בכמה שורות אינטרנט, והרי זה בבחינת "כל התורה על רגל אחת", הנושא אכן מורכב עד מאוד, אנסה רק לומר כמה נקודות.

ראשית, יש מפשט אחד מאוד מאוד משמעותי בכל מה שכתבת, שבקריאה מהירה ושטחית, היה ניתן לפספס אותו, אבל לדעתי אם תתייחס אליו, יבוא הרבה יותר מנוח לנפשך. כתבת בתוך הדברים שגם עצם מציאותו של אלוקים אינה מוכחת. הנקודה הזו חד משמעית אינה נכונה! וחשוב לדעת זאת! המציאות האלוקית מוכחת גם ברמה הפילוסופית וגם ברמה המדעית פיזיקלית של העולם, ובענין זה אני מציע לקרוא את הספר "מלכודת האמת" של הרב אשר קושניר שהיה לי חלק בעריכתו, אני חושב שהוא ספר נפלא, ראשון מסוגו [למרות שיש עוד שמתיימרים להקיף נושא זה], וגם מי שכבר עסק נושא זה בספרים שונים ונתקל בחומרים שונים, אני ממליץ לו מאוד לקוראו. ניתן למצוא בגוגל לפי החיפוש מלכודת האמת. לא אתחיל כאן לגעת בנושא זה, אני משאיר הכל לספר המיוחד הזה.

כך, שכפי שהרגשת בעצמך, עד כמה שיש אלוקים, ברור שיש לו מטרה בעולם, וברור שיש לחפש את המטרה הזו, וגם ברור שהוא לא יסתיר אותה מהעולם והוא יתן אפשרות לגלות אמת זו באופן מוכח, כי אחרת, בשביל מה עשה את כל זה…

עתה ניגש לשאלותיך, ראשית אני רוצה לחדד את הנקודה שהזכרת בהרחבה, אבל עם אי דיוקים רבים שגורמים לעמימות.

הטענה העיקרית של היהדות, היא אכן כזו, שבשונה מעמים אחרים שמבססים את האמונה שלהם על התגלויות אישיות של אישים מסויימים, כמו בנצרות או באיסלאם, היהדות מדברת לא על אירוע אחד, אלא על שרשרת אירועים מדהימים באופן הזוי כמעט, שאירעו לאורך תקופה של כמה שנים לעיני כל ישראל, וברובם גם לעיני העולם כולו!! כמו בקריעת ים סוף התורה מעידה שכל העם חזה בכך, כל אחד בביתו, וכן במעמד הר סיני שכל העולם כולו שמע את הקולות הללו וכו', ובכל מקרה היו שם ישראל כולם בכל עשרת המכות, יציאת מצרים מעמד הר סיני, המן והבאר וענני הכבוד, 42 שנה של ניסים מדהימים רצופים לעיני כל ישראל בלי יוצא מן הכלל.

אירוע כזה לא ניתן להמציא בשום שלב בהיסטוריה, הוא לא יכול להתפתח מעצמו בשום שלב, משום שהוא טוען לעוצמה אדירה של פירסום מהרגע הראשון, לא נוכל למצוא שום נקודת זמן בה הסיפור יכול להתפתח, מעולם לא נעשה בו שוני, והוא כל כך עוצמתי ואדיר, שהוא לא יכול להיות תוצר זוחל של שום דבר. הסיפור הזה היה מקובל על ישראל ועל העולם כולו בלי יוצא מן הכלל, כולל כל דתות לאורך כל שנות ההיסטוריה, אני לא רואה אפשרות לדמיון כזה שממציא דברים כאלו סתם.

אחד הדברים המבלבלים היום, הוא שיש היום קבוצות כפרניות שמתייחסים לתנ"ך כמשהו תרבותי כזה ספרותי, ובזה מביאים מחשבה כביכול יתכן דבר כזה של סיפורי עם וכו', אבל זה ברור היסטורית באופן חד משמעי שעם ישראל מעולם לא התייחס כך לדברים, עם ישראל התייחס לתורה כמשהו מחייב, כעובדות היסטוריות חד משמעיות, והקפיד בדקדקנות על כל הכתוב בתורה כעיקרי אמונה שלא מוותרים בם על קוצו של יו"ד, זה ברור לאורך כל ההיסטוריה היהודית. לכן דבר כזה לא ניתן להמציא. בעם ישראל יש כל כך דיוק והקפדה, שלאורך אלפיים שנות ניתוק בין קבוצות יהודיות, כששבו והתקבצו והכירו, מצאו שלכולם יש אותו ספר תורה ברמת דיוק מדהימה, עם הבדלים בודדים של חסרות ויתירות בלבד.

ולמה אני אומר שאתה ממש לא מדייק, כי אני מחדד שוב, לא נכון שמשה עלה והביא להם תורה!!! את עשרת הדיברות כולם ראו ושמעו באופן ניסי ושתי דיברות ראשונות מפי ה', לעיני כל ישראל, את יציאת מצרים כולם ראו, את המן והבאר כולם ראו, התיאוריה שלך על כמה עבדים בורים שמישהו מכר להם סיפורים, לא מתכתבת עם שום דבר ממה שהתורה טוענת אליו והיא לא היתה יכולה לטעון מעולם שכולם ראו אם זה לא היה. מה הכוונה משה סיפר להם על אברהם יצחק ויעקב? הרי התורה טוענת מפורשות לסיפור אחר, הוא יכול לספר להם סיפורים שהוא עצמו טוען שהם יודעים אותם?

נקודה נוספת שהיא נכונה אבל היא מורכבת מאוד וקשה להוכיחה, רק מי שמביט על כל המכלול נוכח בה, זו הנקודה של נבואות שהתגשמו, אני ממליץ על הספר "אשר תבואינה יגידו" של ידידי הרב שלמה קושלבסקי, ספר נפלא ביותר. אמנם ניתן להתווכח על חלק מהפרשנויות, אבל מי שרוצה לראות את כל המכלול בצורה אובייקטיבית יווכח שיש כאן משהו מדהים. אינני אומר שזה ברמה של הוכחות כמו הנושא של ההתגלות הנ"ל, אבל זה בהחלט משאיר הרבה מקום למחשבה.

שאר הנקודות שעוררת בשם רבנים וחברים הם נקודות חשובות היסטורית וכו', אבל לא עליהם עם ישראל מבסס את אמונתו.

אני שב ואומר, שאם אתה רוצה לבדוק את הדברים לעומק, תלך לפי סדר, קודם כל מציאות ה'- הספר מלכודת האמת, ואחר כך אמיתות התורה, זה יהיה הרבה יותר קליט והגיוני.

(נקודה אחרונה שאני רוצה לומר, והיא לא פחות חשובה, למרות שהיא נשמעת לא אינטלגנטית [ואינני אומר אותה במקום הקודם או כדי לחזקו, אלא כאמת נוספת בפני עצמה], מלבד נושא הידיעה – על פי הוכחות, יש בנפשו של אדם גם מקום רב לאמונה, אמונה במה שסיפרו לנו אבותינו, אמונה במה שהאינטואיציה הטבעית שלנו אומרת, כמעט כל מה שאנחנו יודעים על העולם ועל ערכים וכו' מבוסס על אמונה, אמונה מלשון אמון – אמון שאנחנו נותנים בבני אדם, או בכל דבר אחר. כך בכל נושא ערכי שספגנו מההורים או מהמורים, כך בכל תחומי החיים, אם זה רופא או כל בעל מלאכה ועוד, וכך גם בנושא שלנו, עם ישראל ובעצם העולם כולו עד המאתיים שנה האחרונות, האמין בה' ובתורה מן השמים באופן טבעי ופשוט משום שכך קיבלנו דור אחרי דור, אינני אומר שדי לנו בזה והנה כבר כתבנו שזה גם מוכח באופן בלתי משתמע לשתי פנים, אבל זה לא דבר מבוטל וגם לא דבר שלילי או ארכאי, זה דבר נכון, אינטואטיבי, טבעי פשוט שהרבה מאדו מהחיים שלנו מושתתים עליו ואין סיבה ללחום בו).

מקווה שעזרתי משהו, לא חידשתי אולי רק חידדתי, הרגשתי שמרוב תובנות שחלקן הגדול אינו ממין הענין, גם התובנה המרכזית הוגשה לך בצורה לא מדוייקת ונוצר בלבול מסויים.

ברכה והצלחה ושנה טובה ומבורכת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה להשם יתברך.
    בין היתר בגלל ש:

    כן קיימות תגליות חדשות:

    1] תגליות חדשות ומרשימות יותר מתגליות עבר,
    בתחום "דילוגי אותיות בתורה".
    כן כבר היו תגליות כאלו בעבר,
    והן היו במדרגת חשיבות/מרשימות/חריגות
    סטטיסטית מרשימה וקיבלו פרסום רב,
    אבל בכל זאת הסטטיסקה שלהן,
    הייתה משמעותית פחות מרשימה
    מאשר זאת של התגליות החדשות בתחום הזה.
    א] תגלית: "קוד הבריאה".
    קוד מתמטי עצום בפסוק הראשון בתורה.
    מאת: הפרופסור אליהו ריפס.
    בפרסום של: הרב אורן עברון. oren-evron.
    הפרסום מאת: הרב אורן עברון.
    ב] תגלית: "הצופן התנכ"י".
    ממצא על בסיס פירוש רש"י לתורה,
    המוכיח בצורה מוחלטת ואובייקטיבית,
    שקיימים צפנים, חריגים ביותר סטטיסטית, בתורת ישראל.
    מאת: הפרופסור אליהו ריפס.
    בפרסום של: הרב אורן עברון. oren-evron.
    הפרסום מאת: הרב אורן עברון.
    ג] קיים אתר אינטרנט בשם: "צופן בראשית".
    עם הסברים על תחום ה"דילוגי אותיות בתורה".
    מאת: הד"ר דורון ויצטום.
    ד] קיימות עוד תגליות בתחום הזה.

    2] תגלית: התאמה מיוחדת בגרף עוצמת התדרים,
    בין השמות של האותיות הניקוד והטעמים בשפה-העברית,
    לצורות שלהם לפי השפה-העברית.
    בפרסום של: השפה העברית. [אותיות].
    פרק ט', מתוך י"ז פרקים.
    באתר: נצחון השכל. Rational-Victory.
    הפרסום מאת: הרב נדב סופי.

    3] קיימים עוד תחומים של תגליות ועדויות לאמיתות התורה והמצוות.
    וברור לחלוטין שהתחום של תגליות ועדויות לאמיתות התורה והמצוות
    יכול להיות מפותח, מסודר, ומוסבר הרבה יותר,
    בייחס למה שזכינו לקבל עד כה.
    אבל כמובן: תודה להשם יתברך,
    על מה ש-כן זכינו לקבל.

    בנושא קרוב:
    אם הוא יודע מספיק טוב ללמוד מספרים לבד,
    אולי כדאי שיבקש מרב יהודי אורתודוקסי, שמומחה בתחום הזה,
    רשימת המלצות, על ספרים שמיטביים
    לצורך חיזוק האמונה וההכרה באמיתות התורה והמצוות.
    ויגש לספריה שבה הוא יכול למצוא את כל הספרים האלו.
    סברה שבספריה הלאומית כן ניתן למצוא ספרים מרשימת המלצות כזאת.
    אבל אולי לא את כולם, ואולי חלק מהספרים האלו בדיוק חסרים במלאי.

    בלי-נדר.
    תודה.

  2. ראשית כבר כתבנו שאין בכך הוכחה של ממש.
    שנית, כל עמי העולם אינם העמים שהיו מימי קדם, סנחריב כבר בלבל את האומות כמובא בגמרא ובאופן כללי מדובר בערב רב של לאומים.
    זאת ועוד, אלפיים שנה זה ממש כלום, העם היהודי קיים כבר למעלה מ3500 שנה.

  3. שלום וברכה.
    מחילה שאני מביעה דעה.
    הקב"ה מחייה אותנו בכל רגע ורגע. את כל העולם. וברור שאנחנו כנבראים מחוייבים לעשות רצונו. אלא מה?
    אין דת בעולם שלא יודעת ומבינה שהיהדות זה המקור להכל.
    לא מבין את כל הנידון בכלל…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל