לתרומות לחץ כאן

דיבורים בשעת התפילה

שאלה:

כשיש בבית הכנסת שלושה אנשים שמדברים בקביעות. האם זה גורם לבעיה להתפלל שם? מי שמעיין בדברים החמורים שנכתבו בנושא הדיבור בשעת התפילה יש מקום גדול לחשוש לא רק למדבר עצמו אלא לכל המתפללים שם.

תשובה:

אין הגיון מה שאתה אומר, יש מנין שלם של אנשים יראים ושלמים, וכי הם אשמים במה שיש שם כמה פוחזים… אלא שאני לא מבין היכן הגבאי? אם יש רב לבית הכנסת תפנה אליו ותגלה את אוזנו על הדבר שיעשה לענין הזה סוף…

בהצלחה

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. לא התייחסתי כאן ל”הגיון”. אלא למה שמובא בספרים הקדושים בנושא זה. ובאשר ”לעשות לזה סוף” אין הרבה מה לעשות. דברו איתם כבר. הם לוקחים את כל הנושא הזה בקלילות. ”אל תהיה כזה כבד”.
    אחד מהם גם מרגיש שהוא עושה משהו מאוד מבדח בכך שלמרות שהוא אשכנזי, כשהוא מקבל עלייה הוא אומר בהברה ספרדית ”ה’ עימכם” ”בשביל הכיף”. ולאחר מכן עובר לברכו ולברכות בהברה אשכנזית.

  2. צריך לדבר עם רב או גבאי או לגבש קואליציה בבית הכנסת שלא תאפשר לו לעלות לתורה. אין הגיון לגרש את כל הציבור מבית הכנסת בגלל שלושה אנשים ליצנים, יש צורך לדרוש מהם לשנות את הנהגתם, וכן, להיות כבדים… מה שצריך זה קצת יותר נחישות ואסרטיביות.

  3. הלוואי והיה מתאפשר. זה מקום שבו כל אחד יש לו את הסטנדר שלו ואם לא מתאים לך אז…

    אגב, בדיוק השבת לא התאים לאחד מהם שהחזן התחיל לשיר בהלל כי התפילה גם ככה ארוכה מאוד עם הלל ושלושה ס”ת שהוא התחיל לדפוק על השולחן לזרז את הש”ץ ואז התחיל דיון ביניהם באמצע ההלל האם לתת לו לשיר ופשוט לזרום עם זה אפילו שיקח עוד 3 דקות. הם לא כ”כ מתייחסים לנושא של ”הפסק” וכדו’ כ”ש שלא יעניין אותם הנושא של כבוד התפילה.

  4. אין שם רב? גבאי? כמה אנשים תקיפים שאכפת להם? אם הם יצעקו על מישהו שאבא שלו גנב גם כולם ישתקו?? אם אין אז באמת זה לא מקום בשבילך…

  5. יש ויש. אלא שכאן מתחילה הבעיה. את הביכנ”ס הזה פתחו עם מטרה מסוימת והסיסמא שם שכל א’ יכול להרגיש בבית. דוגמאות אין ספור לטובה. רוב המניינים שם הינם נוסח ספרד אך עד לפני הקורונה היה מניין ספרדי קבוע שהיו שבאו לשם להתברך בברכת כהנים שאין ברוב הבתי כנסת האחרים. אין לי מושג מה קורה עם המניין הספציפי הזה כיום. כמו”כ המניין שאני מתפלל בו זה דווקא אשכנז. אלא שכאן אם הש”ץ של מוסף מתפלל ספרד הרי שחזרת הש”ץ דמוסף הינו ספרד. על הבסיס הזה שאלתי פעם בעבר באתרא קדישא הדין האם זה יתיר לי לחתום ”המחזיר שכינתו לציון” במוסף יו”ט ואכן אחרי סיכום מראש עם האחראי קיבלתי אישור לכך. כנראה שהזוג הזה הינו צמד-חמד שמרגיש יותר מדי טוב ”בבית”.
    חשבתי פעמים רבות אולי כדאי לעבור מניין. דא עקא שאין לי הרבה אופציות. זה מניין נץ הקרוב ביותר לביתי ובמרחק חצי שעה הליכה. המניין השני הינו במרחק שעה הליכה. המניינים האחרים יותר מאוחרים ורובם גם או שבשביל להספיק זמן ק”ש הם אכן מתחילים בשעה סבירה אבל חייבים לפנות את המקום למניין הראשי אז ההכרח גורם להם להיות יותר מדי מהירים או שאכן מתפללים במהירות סבירה לאחר זמן ק”ש. אם הייתי קם שעה וחצי לפני הנץ במזג אוויר סביר אולי הייתי יכול ללכת הלאה. אבל בחורף זה קר ולעיתים גם מושלג / קרח ובקיץ זה מאוד מוקדם. מה החיוב שלי? יצויין שגם בלי הנושא של זמן קש כגון לקרוא לפני התפילה אני גם לא נרדם אחרי עלות כך שזה יהיה להמתין ארבע שעות ויותר בשביל להתחיל את הבוקר וגם קשה לי להמתין עם האוכל עד שעה מאוחרת. כשאני מתפלל נץ אני יכול לאכול בתשע לכל המאוחר. כך ששני האופציות האחרות זה או לצאת מהבית מאוד מוקדם וללכת מאוד רחוק הלוך ושוב או לוותר על הנץ וללכת לאחד המנייני אקספרס.

  6. בכל מקרה אין לך חיוב לעבור בית כנסת. אישית אני רק חושב שיש כאן טעות, הסיסמה היא מצויינת אבל לא במחיר חילול ה'! נוסחאות שונים זה בסדר, אוירה ובה ומקבלת זה מצויין, אבל מה שאסור על פי דין אסור על פי דין, אפשר להבהיר למארגנים את החלוקה הזו אולי בכל זאת יבינו ויעשו משהו.

  7. ביערות דבש כלל לא מצאתי ענין זה ביחס למי שאינו מדבר, בחתם סופר אכן יש משמעות שהדבר עשוי להזיק גם למתפללים האחרים. בכל מקרה "במושב לצים לא ישב", יש לחפש בית כנסת של אנשים יראי ה'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל