לתרומות לחץ כאן

שינויים בקיר חיצוני שצמוד לדירתו

שאלה:

האם רשאי שכן בבנין משותף, לעשות שינוי חיצוני בקיר החיצוני שבשטח שלו. למשל לעשות חור 8 צול לונטה וכד', אף שמכער בזה קצת חזית הבנין.
מדובר בבנין שכבר כמה שכנים עשו בו חריגות שיתכן שמכערות פני הבנין. ולא מדבור ב"שכונת יוקרה" שהשכנים מקפידים מאד… וגם כעת השכנים יודעים חלקית מהתוכנית שלו ולא מקפידים.
השאלה האם צריך לגשת אליהם ולפרט מה בדיוק עושה. וכן יש דייר אחד שבכלל לא גר שם כבר עשרות שנים, וזה אשה זקנה שקשה להסביר לה. האם צריך להרים טלפון ולנסות להסביר לה?
כמובן שהוא עושה ע"ד שאם מישהו אח"כ ימחה הוא יתקן.

נ.ב ברור שע"פ החוק צריך רשות והיתר בניה. אך כרגע השאלה רק מה הדין מבחינת ההלכה. וכמובן שבמדינה מתוקנת יש לנהוג בדינא דמלכותא ולא באתי כרגע לשאול מבחינת זה

תשובה:

שלום וברכה,

בבניין חדש שהתושבים שומרים על היופי של הבניין אסור לעשות חור ללא בקשת רשות מהשכנים.

בבניין שהיופי לא תופס מקום ונחלה בבניין, מסתבר שיש כאן הסכמה לקדוח חור לצינור. ולכן מותר לו לקדוח גם ללא קבלת רשות, אלא שאם אחד מהשכנים יתלונן, יצטרך לדון מולו, האם חייב לסתום את החור.

בהצלחה.

מקורות:

הקירות החיצוניים הם רכוש משותף, ולכן אסור לבצע שינוי ברכוש משותף ללק הסכמה של כלל השכנים. אבל אם יש סבירות שלא מקפידים על כך, יש להקל גם ללא קבלת העתר מפורשת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם זה "בלוק" של 3 בניינים שדבוקים זה לזה. ומבחינת החוק נחשבים מבחינה קניינית כבנין אחד. אך מחולקים לכניסות נפרדות, ולכל כניסה יש "מספר" נפרד. וכן "ועד בית" נפרד. ולא מתערבים כלל זה בענין של זה. [ולא נראה שאם ירצה אחד לעשות שם חור כעין הנ"ל או שינוי אחר יבקש רשות מכולם…]
    האם בכה"ג צריך רשות מכל ה3 בניינים, או מספיק לקבל רשות מדיירי הבנין שלו?

  2. בניין של שלושה כניסות שיש לכל כניסה ועד בית פרטי, הרי זה חלוקת השותפות וכל בלוק אחראי על השטח שלו, וממילא לא צריך רשות מכל הדיירים אלא מהדיירים של אותה כניסה.

  3. אם זה דבר שספק אם השכן היה נח לו בזה [מסתמא לא היה מתנגד בדיעבד, אבל לכתחילה לא היה רוצה] – אבל א"א לשאול אותו – כי מדובר באשה זקנה שלא גרה בפועל [הנכס מושכר] והיא לא תבין מה רוצים לעשות וכד'

    האם זה שועד הבית מחליט ברוב מוחלט שזה בסדר מבחינת השינוי הזה בקיר החיצוני
    האם זה מספיק בוודאי לכתחילה [כל עוד אין התנגדות של השכנה להדיא]
    כלומר האם אפשר לומר שכיון שהיא לא גרה כאן, אז בעצם הסתמא של אישור של כל הדברים [כל עוד שזה לא שינויים ממש משמעותיים] זה בידי הסכמה של ועד הבית?

  4. הרוב לא יעזור במקרה זה. אבל אם נראה לך שאין כאן נזק ממשי ואין כאן סיבה לעכב, ואם תהיה תלונה של אחד השכנים מיד תסכים לדון איתו, מותר לך לעשות את החור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל