לתרומות לחץ כאן

בעל קייטרינג שהביא אוכל מקולקל

שאלה:

שלום
רציתי לשאול איך שמים אירוע חתונה שהוגש בו קייטרינג וחלק מהמאכלים היה מקולקל.{בעל הקייטרינג לא מכחיש}
מעבר לזה היתה עוגמת נפש גדולה למשפחה המארחת.

תשובה:

שלום וברכה,

בעל הקייטרינג לא חייב לפצות על העגמת נפש שנגרם לבעל השמחה, אולם רצוי שבעל הקייטרינג יפצה על העגמת נפש כיון שיש לזה סמך בגמרא.

בעל השמחה צריך לשלם תשלום חלקי. שאם החלק העיקרי היה מקולקל [המנה בשרית] ישלם בעל השמחה כשליש מתשלום המנה. ואם החלק העיקרי לא היה עיקרי [סלטים או מנות אחרונות], ישלם כחצי או יותר.

בהצלחה.

מקורות:

פיצוי של עגמת נפש בסעודה מקולקלת 

לפי הלכה אין מקום לחייב על עגמת נפש, ולכן בכל תשלומי נזקין לא משלמים על עגמת נפש. אלא שבקלקול סעודה מצאנו יסוד לתשלום עגמת נפש, בגמרא בבא בתרא צג, ב: "המוליך חטין לטחון ולא לתתן ועשאן סובין או מורסן, קמח לנחתום ואפאו פת ניפולין, בהמה לטבח וניבלה – חייב, מפני שהוא כנושא שכר; רשב"ג אומר: נותן לו דמי בושתו ודמי בושת אורחיו. וכן היה רבן שמעון בן גמליאל אומר: מנהג גדול היה בירושלים, המוסר סעודה לחברו וקלקלה – נותן לו דמי בשתו ודמי בושת אורחיו". המהרש"א ביאר שמעיקר הדין לא מחייב רבי שמעון בן גמליאל רק כשהיה מקבל שכר. אבל בחנם פטור. אלא שהיה מנהג שאפילו המוסר סעודה לחבירו דהיינו בחנם שישלם לו על מה שקלקל. 

הטור (או"ח סו"ס קע) הביא את דברי הגמרא, וכתב הגאון הרב ישראל גרוסמן זצ"ל בספר דברי משפט (ח"ד ע' שצד) כיון שהשו"ע ושאר כל הפוסקים לא הביאו גמרא זו להלכה, משמע שלא נהגו במנהג זה למעשה. לפ"ז אי אפשר לחייב את בעל הקיטרינג על הבושה והעגמת נפש שגרם לראובן. אולם ראוי שבעל הקייטרינג יפצה בגין העגמת נפש כיון שמצאנו סמך לזה בגמרא.

מקח טעות במנה מקולקלת

בפתחי תשובה סימן רלב ס"ק ב הביא את תשובת השבות יעקב במקח שקנה עשרה חתיכות צמר ונמצא מום בחתיכה אחת שיכול לבטל את המקח כולו, כיון שנעשה הכל בקניין אחד. וגם בט"ז סימן רטז ס"ה פסק שאם מכר אדם לחברו ב' דברים ונמצא שדבר אחד אינו ברשותו לא חל המקח גם על הדבר שנמצא ברשותו, כיון שכלל אותם בסכום אחד הרי זה מקח אחד ואם בטל מקצתו בטל כולו. ובנתיבות סימן קפב ס"ק ח כתב שבדרי הט"ז אמורים רק במקרה שכלל את המקח בסכום אחד ועשה קניין אחד על שניהם שבזה אם בטל מקצתו בטל כולו. אבל אם לא כללם בסכום אחד, ולא עשה מקח אחד על שניהם, אין האחד מעכב את השני וחל המקח על חלק אחד. ועי"ש שהאריך בזה.

בהזמנת מנות קייטרינג ודאי שכל המנות הם מקח אחד והסכום הוא אחד על כל המנה, ולכן אם פריט אחד מהמנה היה מקולקל בטל המקח. 

במקרה זה שחלק מהמאכלים היו מקולקלים וחלק מהמנות נאכלו ונהנה בעל השמחה מהשולחנות ערוכים ושהעביר את השמחה עם האורחים, יש לשלם כשיעור ההנאה. בשו"ת שערי יושר (הגאון הרב אשר חנניה זצ"ל) הביא בשם הגרי"ש אלישיב שהציע על דרך פשרה שאם המנה עיקרית [הבשר או העוף] היה מקולקל יש לשלם כשליש מערך המנה. ואם החלק המקולקל לא היה המנה העיקרית יש לשלם חצי או יותר לפי ראות עיני הדיין.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל