לתרומות לחץ כאן

מה נחשב פנים חדשות בשבע ברכות?

שאלה:

שלום
אדם שלא היה בחופה והגיע בזמן הסעודה שאחרי החופה, האם יכול להחשב פנים חדשות באחד הימים הבאים? והאם יש הבדל בזה אם אכל לחם בסעודה או רק את המנה, והאם יש הבדל בין אם הוא היה בז' ברכות של הסעודה או הלך מהמקום קודם לכן.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

 

פסק בשו"ע אבה"ע סי' סב סעי' ז': "במה דברים אמורים, כשהיו האוכלים הם שעמדו בברכת הנשואין ושמעו הברכות, אבל אם היו האוכלים אחרים, שלא שמעו ברכת נשואין בשעת נשואין, מברכין בשבילם אחר ברכת המזון ז' ברכות, כדרך שמברכין בשעת נשואין, וי"א שאפילו היו בשעת החופה ושמעו הברכות, אם לא אכלו שם עד עתה, מקרי פנים חדשות ומברכים בשבילם ז' ברכות אחר ברכת המזון, וכן פשט המנהג". כלומר, המנהג הוא שהעיקר אם היו בסעודת החתונה אז אינם פנים חדשות, ולא משנה שלא היו בחופה וכדו'. אמנם אם לא אכלו בסעודה הם יכולים להחשב לפנים חדשות. אמנם בלשון הרמב"ם (פ"ב מהלכות ברכות משמע שהעיקר אם הם כבר שמעו בחתונה זו שבע ברכות, ולא משנה האם הם אכלו בסעודה. אבל המנהג הוא כפי שכתב השו"ע שאם כבר השתתף בסעודת הנישואין שאז אינו נחשב לפנים חדשות, כלומר, למרות שבבאר היטב שם הביא מהמהרש"ל שפסק כדעה א. מ"מ ספק ברכות להקל, ותלוי דווקא בהשתתפות והאכילה מהסעודה עצמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל