לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מכנס צמוד לבחור ישיבה – מותר או אסור?

שאלה:

אני בגיל 17 ואוהב ללבוש מכנסיים צמודים אני וחברי לא רואים בזה בעיה אבל הנהלת הישיבה כל הזמן מעירה ואומרת שזה לא מתאים לבחור שלומד תורה שאלתי היא האם באמת יש בזה בעיה
אשמח לקבל גם מקורות לעיון

תשובה:

אני מניח שאין כוונת הישיבה שמדובר בהלכה כל שהיא שכתובה בשלחן ערוך… מה שייך כאן מקורות לעיון… הנהלת הישיבה מדברת על משהו אחר לגמרי, יש צורה של בן תורה ובן ישיבה! זה משפיע על הנפש על העבודת ה', על כל ההתעלות, על ההשתייכות. בן ישיבה לא הולך ברחוב ראשי בלי כובע וחליפה. בן ישיבה לא מתיז על עצמו בושם שמותיר אחריו גלים… לא לובש עניבות בצבעים משונים ורועשים שכל ענינם להראות דוגמן צמרת… ובן ישיבה גם לא לובש מכנסים צמודים ומטורזנים שנותנים תחושה שאינה שייכת לבית המדרש. על זה מדברת הישיבה. נכון שזה חיצוני לגמרי, אבל אספר לך סיפור יפה:

הגיע פעם אדם להגראי"ל שטיינמן זצ"ל, ואמר לו שבישיבה של הבן שלו דורשים שהבחורים ילבשו דוקא כיפה עם סרט, וזה לא הגיוני, מה ההבדל בין עם סרט לבלי סרט, זה הרי ממש אותו דבר!

אמר לו הרב שטיינמן בחכמתו: אם זה כל כך חסר משמעות, למה אתה נלחם כל כך שיהיה בלי סרט? שיהיה עם סרט!

וכך אני אומר, מה מביא את הבחורים כל כך לרצות את המכנסיים האלו? האם לא הרצון להתדמות במשהו למשהו חוץ בית מדרשי?! כנגד זה הישיבה מנסה לחנך.

תגדלו בתורה וביראת שמים טהורה לגדולי ומאורי הדור!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב,
    בן תורה ההגדרה שלו זה שהוא יושב ולומד ומחובר לקדוש ברוך הוא,אם הוא לובש מכנס צמוד זה לא מוריד מערכו בכלום,וזה לא מה שישיבה אמורה להדגיש (הרבה חיצוניות).
    והיום בזמננו הרבה בחורי ישיבות רציניים שיושבים ולומדים ומתפללים כמו שצריך..לובשים צמוד(לא חסר דוגמאות של ישיבות)אז מה החסר בזה?מה הקובע שבן תורה אמור להראות ככה? ויש עוד הרבה דברים שיש בעולם הישיבות שיש עליהם וויכוח לא צריך להקצין ולומר מי שככה הוא לא בן תורה אולי לא ישיבשער אבל בן תורה אחד שלומד וקרוב לקב"ה ודאי וודאי..

  2. אינני יודע להכנס לזה כי כל דבר תלוי איך זה נראה וכו', מה שכן חשוב להסביר, אעשה על פי סיפור נחמד וידוע:
    נכנס אברך לבית הגראי"ל שטיינמן והניח לפניו שתי כיפות, אחת עם סרט והשניה בלי, ושאל את הרב, האם הרב רואה הבדל בין שתי הכיפות הללו? ענה לו הגראי"ל : לא! אמר לו האברך בסערה, והנה, בישיבה של הבן שלי זרקו אותו מהישיבה בגלל שהוא לובש את זו בלי הסרט! אמר לו הגראי"ל בפקחותו: אם אין שום הבדל למה לא ילבש את זו השניה?!
    ויש כאן מסר עמוק, אם הישיבה לא אוהבת כאלו מכנסים למה הבחור כה רוצה ללבוש, באמת זה כל כך יפה עד ששווה לו להסתבך? לא! הוא רוצה להשתייך ולהתדמות למה שהישיבה אינה רוצה שישתייך אליו, זה לא משהו אמיתי, אלא סמל בלבד, אבל על הסמל הזה נסוב המאבק! אם בחור מוכן להסתבך עם הישיבה שלו בגלל צורה של מכנסיים הרי שגם אצלו זה הרבה מעבר לגיזרה כזו או אחרת, ועל כך יש לשים לב.

  3. מחילה, אבל זה לא רק מבחינה השקפתית, אלא גם מבחינה הלכתית, וצדק השואל בכך שביקש מקורות לעיון…
    ואצרף מה שכתבתי בזה –

    איסור לבוש מכנסיים צמודות
    לענ"ד אסור ללבוש מכנסיים הצמודות לגוף, וזאת מכמה סיבות.
    הרבה טועים לחשוב כי הסיבה שאין ללבוש מכנסים צמודות או צרות לגוף הוא רק בגלל שאינו מתאים לבני תורה.
    אך אינו נכון ויש סיבה נוספת הרבה יותר חשובה, שכן הדבר עלול להביאו למכשול חמור של הוצאת זרע לבטלה, כי בלבישת בגד הצמוד לגוף, ההידוק גורם לחימום האיבר, וכך האדם מתגרה, ובא לידי עבירה. וכך מבואר בחכמת אדם (אישות סי' קכז אות ד) שאין ללבוש מכנסיים דחוקים על הבשר ועל הגיד, כיון שגורם לידי חימום. ועו"ע עיין ברמ"א (אה"ע סי' כג ס"ו) ובפסקי תשובות (סי' עד אות ט).

    וכבר התפרסם מכתב מגדולי הדור שאין ללכת עם מכנסיים צרות נמוכות שרבים שוגגים וחוטאים ומחטיאים בזה וסוברים שהוא חומרה, אך איסור זה מבואר בשו"ע (אה"ע סי' כג).

    זאת ועוד יש לומר שאדם הלובש מכנס הצמוד לגוף עיקר מטרתו להבליט האברים ולגרות היצר הרע, וישנם שבאים לידי הרהור עבירה בגלל ראייתם, שכן בגד הצמוד לגוף מושך את העין לא רק כאשר אישה לובשת, אלא גם כאשר גבר לבש, ומכשילים את האחרים שמסתכלים עליהם מחמת תאווה, והדברים ידועים, ועיין מה שכתבתי בזה בענין הרהור על איש, ואכמ"ל בזה.

    צריך לדעת כי בחור שנראה נאה מדאי, יש להיזהר מלהסתכל בו אם הוא גורם לו לתאוה, והזהירות בזה הוא בדיוק כמו שצריך לשמור עיניו מנשים.
    על כן צריך כל אב לחנך את בנו לבל ילבש מכנס הצמוד לגוף, וחייב מדין חינוך להרגיל את בנו ללבוש מכנסיים מעט רחבות.

    נמצא לסיכום הטעמים מדוע אין ללבוש בגד צמוד
    א' זה לא לבוש של בני תורה, ואף אינו מדרך הצנועים, והוא בגד גס וזול.
    ב' עלול לבוא לידי מכשול של הוצאת זרע לבטלה.
    ג' הדבר גורם להרהר בו שמסתכלים בו לשם תאווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל