לתרומות לחץ כאן

חינוך הילדים בצורה תקיפה ומאיימת

שאלה:

בס"ד
שלום
אשמח להבהרה מבחינה הלכתית כיצד עליי לנהוג.
יש ביני ובין בעלי המון מחלוקות סביב חינוך הילדים, הוא מאוד מדקדק איתם בבחינת חוסך שבטו שונא בנו.
קרה מקרה שאחד הבנים לא הקשיב לו ולא ענה לפניותיו, הוא החליט שהוא לא יילך למחרת לת"ת.
הילד מאוד אוהב ללכת וזה צער גדול עבורו, מעבר לכך שלדעתי זו לא דרך להעניש היות וזה המסגרת שאליה הולך הילד וזה מוריד מערכה וחשיבותה.
הדבר גורם למריבות רבות עם מילים פוגעניות ביננו ההורים.
שאלתי היא, האם מבחינה הלכתית אני מחוייבת להקשיב לבעלי כאשר הוא מחליט לא לשלוח את הילד לת"ת?
לדבריו זו החלטתו בלבד והוא מחוייב בחינוך הבנים.
האם עליי לא להגיב כלל?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

הסיפור שאת מספרת חמור מאוד, ועלול לגרום לפגיעה קשה בילדים ובכל האוירה בבית, ובעלך עתיד להצטער מאוד על סגנון ההנהגה הזו עם הילדים.

ילדים צריכים הרבה חום ואהבה, יד מכוונת, החלטיות בבית, סדר וזמנים זה כן – חובה גמורה, אבל החלטיות לא סותר שזה בא עם שמחה חיבוק וקלילות. יש למעט בעונשים עד הקצה ממש, ובכל מקרה הם חייבים להיות קלים מאוד ונדירים, בשום אופן לא ממושכים, ולאסור על ילד ללכת לתלמוד תורה זו שגיאה ראשונה במעלה, הילד חייב רציפות במסגרת, ובכלל איך זה קשור… לת"ת הולכים כי יש חשיבות ללימוד, איך אפשר לפגוע חינוכית בערך אחד כדי לקיים ערך שני?

חובה גמורה ללכת יחד לקורס הנחיית הורים מקיף ולהיות קשוב עניו וצנוע ולקבל מה שאנשים חכמים ומנוסים אומרים, ויפה שעה אחת קודם, כי כל אירוע כזה פוגע.

אחר כך חלילה רואים את הילד הזה ברחוב על הגדר ללא כיפה וכו' וכו' ואז שואלים, איך יכול להיות? כל כך הקפדנו על החינוך?

תשובה: חינוך כזה מוביל לשם באופן חד משמעי.

אני מתנצל שאני כותב חריף, אבל לצערי מדובר בדיני נפשות, ואם לא תעשו שינוי היום, עלולים חלילה לשלם מחיר.

תפקידך כאמא לעמוד על זה, שהולכים להנחיית הורים ומקבלים כלים וגישה. לא לריב, לא לדבר מילים לא נעימות, לדבר בנעימות ובכבוד אבל בהחלטיות, ילדים זה דבר הכי משמעותי בחיים, ואם לא יודעים, לומדים.

מלא לשמוע בקולו וכן לשלוח את הילד לא יבוא פתרון, ילד שמקבל יחס חריף כזה, יפגע רגשית ולא ילך בדרך, חלילה חלילה.

בשורות טובות ורוב נחת.

[שוב אני מתנצל על הסגנון, אני פשוט חייב להיות מאוד ברור בענין זה].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני מסכים שהעונש שהשואלת שאלה הוא חמור ביותר וממש צריך להדיר שינה מהאבא איך הוא מעניש ילד לא ללכת לת"ת, ומהזה משדר לו.
    אבל מה כוונת הרב להמעיט בעונשים עד הקצה ממש? הרי ילדים הרבה פעמים "מצפצפים" נכון שזה ילדים והחיבוק האוהב זה ודאי הדרך. אבל עד הקצה ממש? הרי בכל יום מפתיחת העיניים עד שנת הילדים ישנן מרידות, ישנן "לא רוצה" ישנן הצקות לאחים הקטנים, ישנן צרחות על כלום (לפי שיטתינו, כמובן שהילד מבין שהצרכה צודקת כי לקחו לו האחים משהו), עם כל הימין מקרבת, למעט בעונשים עד הקצה נשמע מנותק מהמציאות (מחילה מכבוד הרב) בית מתנהל עם 5 או 6 ילדים… איזה כלים יש? מכות לא. זה ברור. אבל עונשים על כל מיני דברים לא?

  2. אני חוזר שוב על דברי, ולגבי מה שאתה אומר שזה מנותק מהמציאות, בתוך עמי אנוכי יושבת, וגם אני מגדל בית עם ילדים, ולמען האמת אומר לך, שכאשר אני מנסה לשחזר, אני לא נזכר כרגע בשום עונש שנקטתי בו בשנים האחרונות, אפילו פעם אחת! אפשר לגעור בצורה נכונה ומידתית אבל אין צורך להעניש [גם הגערות אינם החינוך כלל] ואסביר.
    כתבתי זאת, אבל אסביר יותר.
    עיקר הנושא של השליטה באירועים שציינת אינו על ידי ענישה! אלא על ידי אסרטיביות או הסחת דעת וכדומה. אם מישהו מציק למישהו, אתה מפריד, מסביר חד משמעית מה צריך להיות ומונע פיזית את הפגיעה, אבל לא צריך להעניש. תוך כדי גם מסיח דעת, מצחיק אותם במשהו, מפשר ביניהם בלי הרבה דיבורים, צחוק קטן חלוקה בדבר שעליו רבים, וזהו עובר הלאה. זה בגיל קטן, בגיל גדול יותר, לפעמים מבט שחציו גערה וחציו חיוך של תמיהה עם קריצה מספיק. הרבה דוגמא אישית ואוירה בבית של שמחה ונתינה.
    החלטיות סדר וסמכות לא באים על ידי אלימות וצעקות. צעקת – חינכת את הילד להשיג דברים עם צעקות. הרבצת – חינכת ילד להכות. הענשת – גרמת לילד לאבד בטחון עצמי שמחת חיים אהבה אליך, וגם חינכת לאלימות, בסופו של דבר כל עונש זה הפעלת כוח, וזה חינוך להפעלה כזו.
    עונש בדרך בא מהורים חלשים לא מהורים חזקים, הורה חזק בעל סמכות, מנהל את הבית בסמכותיות מחוייכת נעימה וזורמת. ורק כך צומחים ילדים בריאים בנפשם.
    את הדברים הללו כדאי מאוד ללמוד כי הם בנפשנו ולא ניתן להבין מכמה שורות אינטרנט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל