שאלה:
שלום כבוד הרבנים
ראיתי בילקוט יוסף שברכת האירוסין לכתחלה בפני עשרה אנשים ואם עשו בפני שני העדים הכשרים בדיעבד זה תופס ולכתחילה צריך לברך את השבע ברכות בפני עשרה אנשים ומה שרציתי לשאול אם אדם בירך את השבע ברכות רק בפני שני העדים הכשרים ולא בפני עשרה מישראל האם הברכות הן לבטלה או לא?
תשובה:
שלום רב,
ברכת אירוסין צריכה עשרה לכתחילה, ואם אין אז בדיעבד אין צורך בעשרה. כך מבואר בשו"ע אבה"ע סוף סי' לד. אבל ברכות נישואין צריכים בעשרה גם בדיעבד. כפי שנפסק בשו"ע שם סי' סב סעי' ד'. ולכן מבואר שם בחלקת מחוקק ובבית שמואל בשם הראשונים שבמקום שאין עשרה אסור לשאת אישה! וציינו שאם יש מקרה של בדיעבד גדול שאפשר להשיג עשרה רק בטורח מרובה. לא יברך וישא את האישה ללא ברכות משום שהברכות אינם מעכבות במקרה זה. אבל כמובן זה רק באופן שאין אפשרות להשיג עשרה.