לתרומות לחץ כאן

חניה לדייר שלא מן המניין

שאלה:

שלום וברכה, שאלתי לגבי שכן בבניין שבנה דירה חדשה תחת החניון שבבניין (ועל הדרך גנב את המחסן של הבניין) ועשה מזה יחידת דיור, והשכירה לזוג. עכשיו נניח שאנו מסכימים לאותו זוג ששוכר את המקום לבוא ולגור שם, למרות הכל (בכל מקרה אין מי שידבר אצלינו בבניין). השאלה היא האם לאותו זוג שוכר יש לו זכויות בבניין כמו לדיירים המקוריים, לדוגמא האם מותר לו לחנות רכב בחנייה המשותפת בזמן שהוא ודאי חב לאחריני, שכן דיירים אחרים ייאלצו לחפש חניה מרוחקת יותר, כנל לגבי סוכה, האם מותר לו לבנות סוכה בשטח המשותף למרות שהוא לא דייר מקורי כאן, (השאלה בסוכה בעיקר לגבי ברכת לישב בסוכה, שאמנם קרקע אינה נגזלת ומותר לשבת בסוכה, אבל אולי יהיה אסור לברך עם הסוכה גזולה). תודה רבה ותזכו להגדיל תורה ולהאדירה

תשובה:

שלום וברכה,

לדייר הנוסף יש חלק אחד עם המשכיר שלו. ולכן אם המשכיר יכל לחנות בחנייה ולבנות סוכה בשטח המשותף, יכול לתת את הכוח שלו לשוכר שלו לחנות לחנייה ולבנות סוכה. במקרה שהמשכיר כבר מחנה את הרכב שלו בחנייה, וכבר בונה סוכה בעצמו ברכוש המשותף, ועתה בא גם השוכר שלו ומכניס רכב נוסף לחנייה, ולבנות סוכה נוספת, יכולים השכנים לטעון מדין חלוקת השותפות, שאין סיבה שאחד יקבל שתי חלקים, ויגרע חלקם של אחרים שלא יוכלו להחנות בחנייה או לבנות סוכה. אך כל עוד שלא טענו השכנים טענה זו, לא יכולים לעכב על השוכר.

בהצלחה.

מקורות:

בכל שותפים יכול כל שותף להשתמש בכל השטח המשותף, אלא שאם רוצה השני להשתמש, יכול לתבוע חלוקה של שטח, או חלוקה של זמנים. ולכן שכן אחד יכול לחנות כמה רכבים, ולכן יכול לתת רשות לשוכר שלו. אלא שאם החנייה של אותו שכן מונע מאחרים לחנות או לבנות סוכה, יכולים לדרוש חלוקה שאתה תחנה רכב אחד ואני אחד, ואז לא יוכל להרשות לשוכר שלו להחנות אלא כאשר משתמש בחנייה שלו בלבד. ראה שו"ע חו"מ סימן קעא. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התגובה, רציתי רק להוסיף שפה שאלתי היא (לא הדגשתי את זה מספיק בשאלה) היות שכל הדירה של השוכר היא שלא כדין, וכל הדירה יושבת על שטח שמתחת לחניון השייך לכל הדיירים, השאלה אם גם במצב כזה אומרים שיש למשכיר זכות לתת את חלקו למישהו שבכלל נכנס לבניין שלא כדין. תודה

  2. כאשר כל הדירה נמצאית בשטח המשותף, ואין רשות מכלל הדיירים, אז כל השהות בדירה היא שלא כדין, ואין לנו לחפש אחר החנייה או הסוכה, כל ימות השנה המשכיר והשוכר גוזלים את הקרקע.

  3. תודה לכבוד הרב, ובמחילה רציתי להבין את כוונת תשובת הרב, האם במקרה שבו אכן כאמור הדירה נבנתה שלא כדין, ובכל זאת – הדיירים מסכימים בדיעבד לעובדה שהציבו מול עיניהם, והשלימו עם העובדה הזו.
    עד היום כל הנל התבטא בכך שלדייר המקורי שבנה את הדירה הייתה לו דירה גדולה יותר, אמנם שלא בהיתר, אבל זה היה עוד נסבל,

    אבל ברגע שהוא בעצם משכיר את זה למשפחה, שבאה לגור בבניין, מביאה רכב (לדייר המקורי – אין רכב), ועוד הפרעות שונות, האם ההסכמה שבשתיקה לדייר המקורי מספיקה לו בשביל שיוכל להשכיר את המקום למשפחה נוספת ובכך להרבות בדיורים על כל המשתמע מכך ?
    תודה רבה

  4. שתיקה גרידא לא נחשב למתנה, וכדי שהשכן יזכה במקום צריך שיתנו לו המקום במתנה. אם אכן נתנו לשכן את המקום במתנה, לא נוכל לאסור עליו להכניס דייר נוסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל